Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2018. december 2., vasárnap

A Fény ünnepe ✡ Hanuka 5779/2018


VASÁRNAP ESTE GYÚJTOTTUK MEG AZ ELSŐ GYERTYÁT A "SZOLGA"-GYERTYÁVAL (KÖZÉPEN). 
UTÁNA MINDEN NAP EGY GYERTYÁVAL TÖBBET GYÚJTUNK.

Ideje
Az esemény, amelyre most emlékezünk, a második szentély idejében történt a keresztény időszámítás előtti 165. évben, a zsidó időszámítás szerinti kiszlév hónap 25-én.

A Hanuka örömünnep: nem böjtölnek, nem is gyászolnak. Nincs munka- vagy utazási tilalom.

Miután minden zsidó ünnep a nap előestéjén kezdődik – például a szombat is péntek este –, a Hanuka első gyertyáját Kiszlév 25-e előtti este, napnyugta után gyújtják meg.

Az idén december 2-ára, vasárnap estére esik. Napnyugta után gyújtják meg az első gyertyát és 9-én, vasárnap este a nyolcadikat. Lévén az ünnep nyolcnapos, mindenképpen közbeesik legalább egy szombat. Ilyenkor pénteken este a szombati gyertyák előtt gyújtják meg a hanuka-gyertyákat, a szombat kimenetele után pedig a szombat-búcsúztató “hávdálá” után.

A fogalom
A Hanuka vagy Chanuka (חֲנֻכָּה– felavatást jelent. A fogalom kapcsolatban áll az oktatást jelentő chinuch (חִנּוּךְ), illetve a növendéket, diákot jelentő  chánich (חָנִיךְ), nőnemben chánichá (חָנִיכָה) szavakkal.

Története
Az ókorban, különböző időszakokban, két Szentély állt Jeruzsálemben, a Templomhegyen. Az elsőt Salamon király emeltette, kb. 3000 évvel ezelőtt, a másodikat kb. 2500 évvel ezelőtt, a 70 éves babilóniai száműzetés után Izrael földjére visszatért zsidók, Ezra és Nechamja “Írás-tudók” és próféták vezetése alatt.

Mindkét szentélyt (Templomot, héberül Bét Mikdás-t) az isteni sugallatnak megfelelő hagyományok szerint felavatták.
A hagyomány szerint a szír megszállóktól megszabadított második Szentélyben, Jeruzsálemben csoda történt.

Mi volt a csoda?

Az országot megszálló, kegyetlen zsidógyűlölő szír uralkodó, a görög ajkú Antiochusz Epifánesz (magát “isteni”-nek nevezte) megalázta a zsidók szentélyét: disznót áldozott benne.

A lévitákhoz tartozó Makkabi-család nemzeti felkelést indított a megszállók ellen és igen nagy túlerő ellen kiverte a szíreket az országból.

Ezt követően a tisztátlanná tett Szentélyt újra fel kellett avatni. Ehhez meg kellett gyújtani a Szentély pitvarában álló hétágú kandellábert, aminek a héber neve “Menorá” (מְנוֹרָה), a “nér” (נֵר), gyertya szóból. 

A kandelláberbe való olajat rituálisan tiszta, a papok (kohánim) által megszentelt olajbogyóból sajtolták. Az olajat olyan embereknek kellett szüretelniük, akik nem dolgoztak szombaton, nem fogyasztottak sertést és egyéb tisztátlan ételt, nem volt köztük parázna nő vagy férfi. Mindezt a papok ellenőrizték.

Az olajbogyóból sajtolt megszentelt olajat a főpap által viasszal és személyes pecsétjével lezárt korsókban tárolták. A Szentélyt újra birtokba vevő zsidók azonban megdöbbenten látták, hogy a raktárban már csak egyetlen, a főpap által lepecsételt olaj maradt, és ez csak egy napra volt elegendő, márpedig a megfelelő mennyiségű új, “kóser” olaj előállításához nyolc napra volt szükség.

A Menórában viszont állandóan égni kellett a lángnak: kialvását szerencsétlenségnek tartották.

Nos, a csoda abban állt, hogy az egy napra elegendő olaj nyolc napig égett, éppen addig, ameddig pótolni tudták a Menórába való olajat.

Már a következő évben hálaünneppé tették ezt a nyolc napot. A gyertyák gyújtása révén ez a ”fény ünnepe”.

A Hanuka hálaünnepét Kiszlév hónap 25-étől számított nyolc napon át azóta is megszakítás nélkül megüli Izrael népe.

A zsidó év “luniszoláris”, vagyis a Nap és a Hold fázisaihoz egyaránt igazodik, a Gergely-naptár viszont csak a Földnek a Nap körüli keringéséhez. Így a zsidó ünnepek a Gergely-naptár különböző dátumaira esnek, de miután a zsidó naptár a Naphoz is igazodik, a Hanuka általában decemberben van. (A nyolc nap kezdete néha november utolsó, vége ugyancsak ritkán január első napjaira esik.)

Az első este egy gyertyát gyújtanak, a második nap kettőt, és így tovább: az utolsó, nyolcadik napon nyolcat. Növeljük a fényt.

A gyertyákat egy további, “szolga-gyertyával” gyújtjuk meg. Ennek a neve héberül “sámás”, a kelet-európai zsidók “samesz”-nek ejtik. A Hanuka-gyertyák gyújtására “hanukijá”-gyertyatartókat használnak, amelyen kialakított helye van a “samesznak” is, de bármilyen gyertya megteszi, akár egy tálcán is.  

Akkor tehát: örömteli Fények Ünnepét, 

Chág urim száméách – חג אורים שמח

1 megjegyzés: