Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2017. szeptember 3., vasárnap

Fedezd fel a héber nyelvet! • Igen, parancsnok


A héber nyelvben sok és fontos kifejezés épül a PÉ-KUF-DÁLET (פ-ק-ד) hármas gyökből. Mindegyik az irányítás, utasítás, parancs fogalmi köréből.

Aki valaha viselte a Cáhál, az Izraeli Hadsereg egyenruháját, tudja, mit jelent a möfákéd (מְפַקֵד) szó. Parancsnokot. Nőnemben – mert, ahogy katonalányok vannak, női tisztek is szolgálnak – möfákedet (מְפַקֶדֶת). 

A bármilyen parancsra, utasításra adott válasz: Igen, parancsnok. Kén, hámöfékéd (כֵּן, הַמְפַקֵד), illetve kén, hámöfekedet. (Az 'ö' itt a SVA magánhangzó alig ejtve, tehát mintegy "hám'fákéd", vagy "hám'fákedet".) 

A rendőrségnél a pákád (פַּקָּד) főfelügyelőt jelent.

A parancs, utasítás: p'kudá (פְּקוּדָה), de így nevezik a számítógépes utasítást (command) is.

A pákud (פָּקוּד) alárendeltet, beosztottat jelent, akár katonai, akár hivatali értelemben. 

A táfkid (תַּפְקִיד) feladat, beosztás hadseregben, munkahelyen.

A mifkádá (מִפְקָדָה) parancsnokság (mint hely), vagy főhadiszállás. Hasonló a pikud (פִּיקוּד) szó jelentése.

Az Izraeli Hadsereg négy „pikud”-ból irányítja az ország védelmét. Az északi parancsnokság a Pikud hácáfon (פִּיקּוּד הַצָּפוֹן), a Központi parancsnokság a Pikud hámerkáz (פִּיקּוּד הַמֶּרְכָּז), a Déli parancsnokság a Pikud hádárom (פִּיקּוּד הַדָּרוֹם), a Hátország parancsnokság pedig a Pikud háóref (פִּיקּוּד הָעֹרֶף). Utóbbi a polgári védelmet látja el háború vagy tömegbaleset, természeti katasztrófa esetén.

A mifkád (מִפְקָד) jelentése cenzus, összeírás, de így nevezik a katonai szemlét, és a katonai parádét is.

Egyfajta utasítás a háfkádá (הַפְקָדָה) is: letétbe helyezést, bankszámlára történő pénz-befizetést jelent. Ebből képezték a banki letét fogalmát is: pikádon (פִּקָּדוֹן).

És aki mindezzel foglalkozik a bankban, az a pákid (פָּקִיד), hivatalnok, tisztviselő: nőnemben p'kidá (פְּקִידָה). A tisztviselőség, mint állás vagy szakma – p'kidut (פְּקִידוּת). ◙

HÉBER NYELVOKTATÁS
Halmos László
052-3260834
izraelihirlevel@gmail.com 

2017. szeptember 2., szombat

Szeptember: itt van az ősz?

SZIVÁRVÁNY TEL AVIV FÖLÖTT

Itt van az ősz, itt van újra…

Egy fenét. Ott van az ősz. Ott, a Kárpátok koszorújában, ahol anyanyelvünket tanultuk, és még északabbra. Itt nincs ősz – a héber nyelvben erre használatos sztáv (סְתָו) szó más fogalmat takar. 

A Földközi tenger keleti medencéjében, amelyet Levante-nak is hívnak, a szeptember alig különbözik augusztustól. Csak a hosszabbodó éjszakák hoznak némi enyhülést – egészen a következő reggelig. 

A valódi változást majd az esős évszak beköszöntése hozza novemberben vagy decemberben.

Szeptember hónak vannak jellegzetes napjai. A hagyomány, a történelem véste őket mindannyiunk tudatába.

– Szeptember elseje itt, Izraelben is a tanévkezdés napja.

– Szeptember elseje a második világháború kirobbantásának a 78. évfordulója, amelynek egyik következménye hatmillió európai zsidó szisztematikus kiirtása volt a háború kirobbantója, a nemzetiszocialista Németország és a vele együttműködők által.

– Szeptember 11: a new yorki WTC ikertornyok lerombolása 2001. szeptember 11-én két beléjük repülő utasgép által – lehet, hogy a jövő történelemkönyveiben a terrorakciót egy harmadik világháború kiindulópontjának fogják tekinteni.

– Szeptember 20, szerda, napnyugta a zsidó időszámítás szerinti 5778. év kezdete, a Ros hásáná.

– Szeptember 29, pénteken, napnyugtakor kezdődik a legnagyobb zsidó ünnep, az Engesztelés napja, Jom Kippur.

2017. augusztus 31., csütörtök

Muzulmánok Izraelben: több, mint másfél millió • A termékenységi ráta csökken, a munkanélküliség növekszik • Beduin népességrobbanás várható


A Központi Statisztikai Hivatal jelentést tett közzé az izraeli muzulmán népességről Eid al-Adha ünnep alkalmából.

Az Eid al-Adha az iszlám Áldozati ünnep, amelyet az arab népességen kívül a kaukázusi származású drúz közösség is megtart. Ez az ünnep jelzi a muzulmán év végét és ez a zarándoklat, a Hadzs ideje Mekkába.

Akik bármilyen okból nem tudnak elzarándokolni, azok bárányt ajánlanak fel áldozatul, amelyet a család fogyaszt el, vagy a szegényeknek adnak.
Izrael Állam muzulmán lakossága meghaladja a másfél milliót; a pontos adat 1.534 millió fő. Ez az összlakosság – 8,55 millió – 17,7 százaléka, és az elmúlt évben 36 ezerrel gyarapodott.

A muzulmán népesség éves növekedési rátája az elmúlt három évben állandó maradt: 2,4 százalék. Hosszabb időtartamot figyelembe véve azonban hanyatlik – 2000-ben átlagban 4,7 gyermekről mára 3,29 gyermekre csökkent –  de még mindig a legmagasabb Izraelben, meghaladva a zsidó, a drúz és a keresztény népszaporulatot.

A muzulmán növekedési ütemmel párhuzamosan a munkanélküliség is körükben a legmagasabb, annak ellenére, hogy a termékenységi ráta folyamatosan csökken.

Jeruzsálemben él a legtöbb muzulmán vallású lakos, éspedig az Óváros és az arab negyedek Izraelhez csatolása révén: összesen 320 ezer fő.
Az ország második legnagyobb muzulmán koncentrációja a negevi beduin Rahat, amelynek 64.300 lakosa van. 

A beduin népesség szaporodása az arab átlagot is jócskán meghaladja: afrikai méretű népességrobbanásnak vagyunk tanúi. A Negevben se szeri, se száma a “partizán”-településeknek: sebtében összerótt putrik, sátrak, körülöttük gyerekek és birkák. Emberhez nem méltó körülmények közepette vegetálnak.

A “projekt” következő lépése az immár kőből épült mecset, majd a kőházak. A beduin lakosság földfoglalása kész tények elé állítja az államot. Rendezett letelepítésüket célzó átköltöztetésüket palesztin stílusú kődobálásos tömegtüntetésekkel igyekeznek meghiúsítani.
A muszlim populáció fiatal: a gyermekek és a fiatal felnőttek száma nagymértékben meghaladja az idősek számát. A muzulmán népesség mintegy 35 százaléka a 0-14 éves korfában van (abszolút értékben 534.300 fő), míg a 65 év feletti lakosság aránya mindössze 3,9 százalék (számokban kifejezve 59 800 fő).

Ami a foglalkoztatást illeti, a muzulmánok körében a munkanélküliségi ráta jóval magasabb – 6,7 százalék – mint a zsidó és keresztény arány – 4,5 százalék. A drúz népességben 6,2 százalék, ami ugyancsak nem bíztató.

A felsőoktatásban a diplomások száma a muzulmánok körében 7,7 százalékkal növekedett a tavalyi 7,3 százalékhoz képest, ám ez még mindig jóval alacsonyabb, mint a teljes népességben az egyetemi vagy főiskolai végzettségűek aránya, azaz 18,8 százalék.

A muzulmán háztartások élelmiszerre 50 százalékkal többet költenek – 23 százalékot – mint a zsidó háztartások, amelyek csak 15.5 százalékot. 

Az átlagos havi kiadás csak 82,9 százaléka a zsidó háztartásokénak, annak ellenére, hogy a muzulmán háztartások átlagos létszáma 4,7 fő, szemben a 3,1 fős zsidó átlaggal.

A rezsiköltség a muzulmán háztartások összköltségeinek a 19,7 százalékát teszik ki, a zsidó többségnél átlagosan 25,5 százalékát.
Világszéles háló: a muzulmán háztartások 37,8 százalékának van internet-kapcsolata, míg a zsidó szektorban ez az arány sokkal nagyobb: 78,8 százalék.

Az izraeli muzulmánok inkább a privát műholdas vételt részesítik előnyben – 89,5 százalék, a tányérantennákat a legnyomorúságosabb beduin putrikon is látni – míg a kábeles vagy műholdas előfizetések száma különösen alacsony, mindössze  4,6 százalék.

A műholdas adók nem kis része iszlám vallási tartalmat sugároz, amely élénk visszhangra talál az általában szegénysorsú, kilátástalan jövőjű fiatal beduin nézőknél.


A zsidó lakosság 67,9 százaléka csatlakozik a kábeles vagy a műholdas szolgáltatókhoz, és csak 4,8 százalék szerelt fel saját tányérantennát. 

2017. augusztus 23., szerda

Irány Szocsi • Netanjáhu hatodszor tárgyal Putyinnal • A fő téma: fenyegető iráni jelenlét Izrael határán

EGY KORÁBBI TALÁLKOZÓ A KREMLBEN (Photo Reuters)

Binjamin Netanjáhu miniszterelnök szerdán reggel Szocsiba repült, hogy személyes megbeszélést folytasson Vlagyimir Putyin orosz elnökkel.

A két vezető politikusnak két éven belül ez lesz a hatodik találkozása.

A megbeszélés fő témája Irán katonai jelenléte a Szíriában folyó polgárháborúban, amiben Izrael közvetlen fenyegetést lát biztonságára.

Oroszország aktív részt vállal a szomszédunkban az ISIS felszámolásáért folyó háborúban, Asszad szíriai elnök hadserege oldalán. Ugyanennek a koalíciónak része Irán, és az általa támogatott libanoni siita terrorszervezet, a Hezbollah is.

Netanjáhu kíséretében van Zeév Elkin környezetvédelmi miniszter, Joszi Cohen, a Moszád főnöke, Eliézer Toledano, a kormány védelmi szakértője, Jonathan Schechter, a miniszterelnök politikai tanácsadója és mások.

Az első találkozóra négyszemközt kerül sor a két vezető között, amit egy szélesebb körű tanácskozás követ, Guy Koren, Izrael Állam moszkvai nagykövete részvételével.

Netanjáhu távollétében Járiv Levin turisztikai miniszter látja el a miniszterelnöki teendőket. ◙

2017. augusztus 22., kedd

Elul hónap 5777 • Áldással legyen!


Az "Alkotás" szerinti 5777. év – ה'תשע"ז ליצירה – utolsó hónapja kezdődik. Elul hava a megtérés és megbocsátás hónapja, őt már Tisri követi, amelynek kezdetén új évszámot írunk le: az 5778-at – ה'תשע"ח, rövidebben, az ezreseket elhagyva תשע"ח.

A zsidó őshagyomány szerint Elul hónap első napján tért vissza Mózes tanítónk a Színáj hegyről, majd az aranyborjút meglátva összetörte az Örökkévaló parancsolatait tartalmazó első kőtáblákat. 

Ezt követően Mózes újabb 40 napot töltött a hegyen, és csak Jom Kipur napján tért vissza ingatag népéhez – hozzánk.

Legyen ez a hónap a kegyelemé és a megbocsátásé, biztonságé, szereteté, ámen.  ◙

2017. augusztus 17., csütörtök

Fedezd fel a héber nyelvet • Különbség tétessék

Micsoda különbség... ☺ Éjze hevdél... ☺ ...אֵיזֶה הֶבְדֵּל

A BÉT-DÁLET-LÁMED (ב-ד-ל) gyökből leszármazó szavak két dolog, csoport, fogalom közti különbséget, megkülönböztetést jelölnek.

A legismertebb talán a hevdél (הֶבְדֵּל) szó, ami különbséget jelent. Algebrait, logikait, minőségit.

Aki a zsidó hagyomány szerint él, tudja, mi az a hávdálá (הַבְדָּלָה): a szombat kimenetelekor a Szombatnap és a hétköznapok, a szent és a profán különválasztása fonott gyertyákkal, illatos fűvel, borral. Az elválasztás igéje a mávdil (מַבְדְיל), nőnemben mávdilá (מַבְדִילָה).

A hibadlut (הִבָּדְלוּת) elkülönülést jelent.

A hírekben gyakran hallani szeparatistákról, például oroszokról, akik – lakóhelyükkel együtt – le akarnak válni Ukrajnáról. 
A szeparatista héberül bádlán (בַּדְלָן), többesszámban bádlánim (בַּדְלָנִים).

A labdarúgás les (offside) kifejezésének a héberben a nivdál (נִבְדַּל) felel meg. 

Szokás a héber beszédben, hogy amikor élő nevét említik halott után, hozzáteszik: jibádél löchájim árukim (יִבָּדֵל לְחַיִים אַרוּכִּים) – vagyis különböztessék meg hosszú életre. A mondatkezdő felszólító módú ige nőnemben tibádél (תִבָּדֵל).

Ehhez hasonló a gyakran hallható „löhávdil” (לְהַבְדִּיל), „különbség tétessék” kifejezés, amit két, egymástól nagyon különböző, egymáshoz kirívóan nem illő téma vagy fogalom említése után mondanak. Néha túlozva megtoldják: „löhávdil elef hávdálot” (להבדיל אלף הבדלות(: ezer különbség tétessék... ◙
HÉBER NYELVOKTATÁS:
HALMOS LÁSZLÓ • 052-3260834 • izraelihirlevel@gmail.com

2017. augusztus 15., kedd

Nem fért át a darus kamion a gyalogoshíd alatt • A 70 tonnás betonhíd a vezetőfülkére szakadt, a sof[r meghalt • Hajnalig tartott a mentés


Hétfőn este nyolc óra körül darus kamion próbált áthaladni a 4. sz. műúton, a Bné Brák és Giv'át Smuél között ívelő gyalogoshíd alatt, az ún. Coca Cola elágazás közelében.

A híd alacsonyabbnak bizonyult, mint a szabálytalanul, felemelt daruval, 90 kilométeres óránkénti sebességgel (!) robogó kamion, amely a híd keleti, Giv'át Smuél felőli oldalát leszakította, és a szó szoros értelmében magára borította.

A 70 tonnás híd a vezetőfülkét a felismerhetetlenségig szétlapította. Egy óriásdaruval csak kedden, hajnali fél ötkor tudták a lezuhant híd-részt felemelni. A 58 éves sofőrt az órákig tartó mentési munkálatok után élettelenül emelték ki a roncsból. 

A 4. sz. műút Aluf Száde és Morásá kereszteződések közötti szakaszát kedden kora reggel nyitották meg a forgalom előtt. ◙

2017. augusztus 11., péntek

Gázai övezet: védőkerítés föld alatt, föld fölött és a tengeren • A Hamasz fenyeget, Izrael figyelmeztet

A LEENDŐ FÖLDALATTI KERÍTÉS PRÓBAFÚRÁSAI

Izrael a napokban hozta nyilvánosságra egy, a Gázai-övezetet teljes hosszában körülvevő védőkerítés megépítésének a tervét.

A kerítés két év múlva részben a föld alatt, részben a felszínen húzódik majd 6 méteres magasságban és 60 kilométer hosszan, körülvéve a kétmilliós lakosságú palesztin enklávét. 

A 80 cm széles vasbeton-alapú kerítésrendszer célja blokkolni a terrorszervezetek által izraeli terület felé ásott alagutakat.

Egy különlegesen épített része az Izraelt a Gázai-övezettől elválasztó tengerszakasz alatt folytatódik, búvárok és békaemberek által végrehajtott szabotázsakciók megelőzésére.

A védelmi megaprojekt a jelenlegi kalkuláció szerint 3 milliárd sékelbe fog kerülni és a legfejlettebb elektronikai megfigyelő eszközök is beépítésre kerülnek.

A beton és acél védvonal izraeli területen, az övezet határától 250 méternyire kerül megépítésre, és az őszi ünnepek után, november elejétől egy időben negyven építőcsapat fog dolgozni rajta. 

Az izraeli bejelentésre a Gázai-övezetet uraló Hamasz-kormányzat kilátásba helyezte, hogy nem engedi békében dolgozni a védőkerítésen dolgozó teameket.


Izrael figyelmeztette a Hamasz polgári és katonai vezetőit, hogy bármilyen szabotázsakciónak igen súlyos következményei lennének. ◙

2017. augusztus 9., szerda

Elor Azaria megkezdte büntetése letöltését




Elor Azaria. aki 2016. március 24-én, Hebronban agyonlőtt egy társai által már megsebesített palesztin terroristát, szerdán délelőtt bevonult a Crifin-i bázishoz tartozó 4. számú katonai börtönbe.

Azariát idén februárban 18 hónapi letöltendő fegyházbüntetésre ítélték. Az ítélet elleni fellebezését a katonai bíróság elutasította.

Annak a kérésének sem tettek eleget, hogy a büntetés megkezdését elhalasszák a vezérkari főnöknek benyújtott kegyelmi kérvény elbírálásáig.

A közelmúltban leszerelt Azariát néhány száz főnyi szimpatizáns kísérte a börtönkapuig, köztük Ariel Zilber énekes, aki kijelentette: szégyen Izrael Államának és hadseregének.

Hasonló kijelentést tett védőügyvédje, Jorám Scheftel is.


A szerkesztő magánvéleménye:
• A katona szabálytalanságot követett el, aminek törvényes következményei vannak.
• Azaria nem egy IQ-olimpikon. A tiszt, aki őt erre a szuper-kritikus pontra helyezte – Hebron, biztonsági ellenőrző pont –, az övénél nagyobb felelősséggel bír a történtekért.
• HENTESBÁRDOT a marhának, aki ezt a kizárólagosan katonai aspektusú ügyet a polgári sajtó elé tárta! Hihetetlenül kényes helyzetbe hozta az állam és a hadsereg igazságszolgáltatását (gondolok itt a különböző szándékú nyomásgyakorlásokra) és nem utolsó sorban arra a tényre, hogy Azaria és családja a terror fenyegetésében töltheti le egész életét. A Hamasz már vérbosszút esküdött. Azaria és családja évtizedekig biztonsági védelemre szorul! ◙

2017. augusztus 8., kedd

Tragikus légibaleset a Negevben • A Légierő helikoptere hadgyakorlat közben lezuhant • Pilótája szörnyethalt, a másodpilóta állapota életveszélyes


Hétfőn este 21 óra előtt a Légierő dél-negevi Ramon bázisán egy hadgyakorlatban résztvevő Apache tipusú helikopter személyzete rádión jelentette, hogy műszaki hiba állt elő. 

A pilóta és a másodpilóta felkészült a kényszerleszállásra, az „Apache” azonban az irányítótorony magasságába érve irányíthatatlanná vált és lezuhant.

A pilóta, Dudi (David) Zohár 43 éves tartalékos őrnagy, négygyerekes apa, haifai lakos életét vesztette, a másodpilótát életveszélyes sérülésekkel szállították Beer Sévába, a Szoroka kórházba.

Az „Apache” tipusú helikopterek használatát a Légierő hat héttel ezelőtt felfüggesztette, miután egy jármű rotor-lapátjában repedést fedeztek fel, és csak egy hónapja kezdték fokozatosan újból hadrendbe állítani.

Az első vizsgálatok nem találnak okozati összefüggést fenti rotor-probléma és Zohár gépének a balesete között. ◙

2017. augusztus 4., péntek

A hétvége hírei


Egész Izrael imádkozik Niv Gil (42) életéért, akit szerdán, Javne város szupermarketjében szúrt hátba egy 19 éves palesztin beszivárgó, a Hebron közelében fekvő Jatta község lakosa. A szupermarket üzletvezető helyettese életveszélyes sérüléseket szenvedett. Állapotát két, többórás műtét után sikerült stabilizálni, de még nincs túl az életveszélyen.
► Csütörtökön a rendőrség őrizetbe vette a múlt szombaton rablás gyanújával üldözött, és menekülés közben lelőtt jaffai arab fiatalember bátyját, aki ugyancsak gyanús a rablásban.  A letartóztatást követően Jaffán több száz fős arab  tömeg randalírozott a tengerpartra vezető Jefet úton: autóabroncsokat égettek, szemetesládákat gyújtottak fel és kirakatokat törtek be. A rendőrség megütközött a demonstrálókkal, többet közülük őrizetbe vettek. Estére helyreállt a nyugalom.
► Újabb fellebbezés helyett büntetésének enyhítéséért folyamodott a vezérkari főnökhöz Elor Azaria, akinek a februárban hozott másfél éves letöltendő börtönbüntetését vasárnap a katonai ügyészség helyben hagyta. Gadi Eisenkott vezérkari főnök a napokban csak annyit mondott, hogy amennyiben a “lövő katona” kegyelemért folyamodik, akkor ő a kérést mérlegelni fogja.
► II. Abdallah, Jordánia királya látogatásra készül Mahmud Abbásznál, Ramallában. A mindössze néhány órás eseményre a Jediot Achronot vezető izraeli napilap értesülése szerint valószínűleg hétfőn kerül sor.
► Augusztus végén izraeli látogatásra készül Antonio Guterres, az ENSZ főtitkára. A látogatás magában foglalja a Palesztin Autonómiát, a főtitkár a Gázai-övezetbe is szeretne eljutni. Danny Danon, Izrael ENSZ-nagykövete örvendetesnek nevezte a hírt.
► Tönk szélén a “Teva” gyógyszeripari konszern. Az óriáscég a legutóbbi negyedévben 6 milliárd dollárnyi veszteséget könyvelt el. Az új vezetőség kénytelen lesz megválni 7000 alkalmazottjától, közöttük 350 izraelitől, és kivonulni 45 országból. A vállalat részvényei Izraelben 17.8 százalékkal, Amerikában 25 százalékkal zuhantak.
► Csütörtökön délután a vallásos többség tiltakozása ellenére húszezer résztvevővel megtartották Jeruzsálemben a meleg – leszbikus – transznemű közösség „Büszkeség” felvonulását. Az útvonal érintette azt a pontot, ahol az 1995-ös felvonulás során egy ultraortodox férfi halálosan megsebesítette Sira Banki 16 éves lányt. 
► Bár Netanjáhu kijelentette, hogy támogatná a terrorista gyilkosok halálbüntetését, a katonai ügyészség nem szándékozik halálos ítéleteket hozni. Izrael Állam fennállása óta csak egyetlen esetben hoztak ilyen ítéletet, éspedig Adolf Eichmann náci főbűnös ellen, 1962-ben. ◙

2017. augusztus 1., kedd

Templomhegy, Áv hó 9: példátlan számú zsidó látogató • Ezrek a Nyugati Fal előtt • Jordánia: „A zsidók el akarják foglalni az El Aksza mecsetet!”


Kedden több, mint 1200 zsidó ment fel a Templomhegyre, hogy a „helyszínen” emlékezzék meg Áv hó kilencedik napján az itt állt két ókori jeruzsálemi Szentély lerombolása évfordulójáról.

Ennyi zsidó látogató még nem járt itt egy nap alatt, amióta az Izraeli Hadsereg ejtőernyősei 1967. június 7-én visszafoglalták a zsidó nép legszentebb helyét a Jordán Légiótól.  

A nem-muzulmán látogatók a Nyugati Fal előtti térség déli szélén létesített Mugrabi-feljárón át mehetnek fel a Templomhegyre. A feljárónál fémdetektorokkal vizsgáltak minden egyes személyt, és azt is vizsgálták, hogy nincs-e imakönyv vagy más, imádkozáshoz szükséges kegytárgy: az imádkozás zsidóknak ugyanis egy vonatkozó egyezség alapján tilos. 

(Az izraeli – szigorúan ortodox – főrabbinátus egyébként tiltja a felmenetelt zsidóknak, miután manapság rituálisan nem vagyunk megfelelően tiszták a szenthely látogatásához. Ehhez egy levágott, tisztán vörösszőrű tehén hamuja szükségeltetik.)   

Jordánia külügyminisztere tiltakozását fejezte ki egy iszlám konferencia előtt, hangoztatva, hogy „a zsidó szélsőségesek el akarják foglalni az El Aksza mecsetet”, és a krízis kiújulásával fenyegetett.

A biztonsági erők mind Jeruzsálem Óvárosában, mind a Nyugati Parton készen állnak minden rendzavarás visszaverésére.


Kedden este, a böjtnap végeztével ezrek látogattak a Nyugati Fal előtti térségre, amely a Tempomhegy alatt terül el. 

2017. július 31., hétfő

Tis’á böáv 5777 • Jeruzsálemi emlékezés az időtlenre

A MEGÉPÜLT TEMPLOM JERUZSÁLEMBEN. EGY ELKÉPZELÉS

Hétfő estétől kedd estéig emlékezünk a két jeruzsálemi Templom pusztulására. Két, az ókor különböző időszakaiban állt Szentélyről, amelyet egy-egy, az országra törő nagyhatalom az állami léttel együtt megsemmisített. A két Templom elpusztítása a zsidó hagyomány szerint ugyanarra a napra, Áv hónap 9.-re esett: az elsőt Nebukadnécár babilóniai hadai rombolták le a keresztény időszámítás előtt 587-ben, a másodikat Titusz római légiói, a keresztény időszámítás 70. évében.

(A gyásznap héber elnevezése: tis’á böÁv. A tis’á jelentése kilenc, Áv pedig a zsidó időszámítás ötödik hónapja.)

A modern Izrael zsidó lakossága különbözőképpen viselkedik ezen a napon. (És ezen a ponton idéznem kell a feledhetetlen Popper Pétert, aki elmesélte, hogy egy indiai asramban megmagyarázták neki, mi az, hogy ’vallás’. Vallás az, ahogyan viselkedsz, amikor egyedül vagy.)

A hagyományt követők egész napos böjtöt tartva a zsinagógákban, földön, vagy felfordított székeken ülve mondják az „Éjchá” kezdetű sirámokat.

A zsidóságot nemzeti azonosságként megélő többség böjtölve, bár kevésbé imádkozva emlékezik a minden későbbi „soá”-t megelőlegező vészre.

Mások – köztük amúgy büszke izraeliek – teljesen negligálják az emléknapot. Úgy gondolják, hogy a zsidó állam feltámadt, Jeruzsálem megépült, az országban virágzó városok és községek százaiban él a nép – a gyász és a böjt ideje lejárt.

Ha segítségül hívjuk a logikát, kideríthetjük, hogy utóbbiak nem járnak el helyesen. Jeruzsálem még nem épült meg. Még nem ép. 

A „Jiszráél” nép- és országnév, a „Jehuda” személynév (ebből származik a magyar „zsidó” népnév is), és, persze, Jerusálájim, azaz Jeruzsálem neve mind a héber Szentírásból származik, amelyet minden kultúrnép ismer. Akkor is ismer, ha nem ismeri el (ami az ő baja, nagy baja).

Ennek az Írásnak az alapján voltunk itt, vagyunk itt, leszünk itt, és a bennünket ért katasztrófák is az Írás függvényében értelmezhetők, ha nem is mindig érthetők.

Ugyanez az Írás hagyományozta Izraelre a Templom megépítését, majd az Első Templom lerombolása után hetven évvel a Második megépítését.

És a Második lerombolása után közel 2000 évvel az Írás-tudók vitatkoznak a Harmadik megépítésén. Nem a szükségességén, arról nincs vita. A módján és a lehetőségén.

Mint ismeretes, a Templomhegyen ma, több mint 1300 éve, két muzulmán mecset áll.

A Templomnak a zsidó léthez nélkülözhetetlen voltát a közismerten ateista Herzl Tivadar (1860 – 1904) is felismerte. Lapozzuk csak fel Herzl „Ősújországát”, fantasztikus regényét, amelyben a megvalósult zsidó államot álmodja meg:

Beteljesült az Idő, és a Templom újra állott. Úgy, mint egykor, a történelem kezdetén, ismét az ég felé törtek az ércoszlopok Izrael szentélye előtt. Balról Boáznak hívták, a jobboldalit pedig Jáchinnak. Az előcsarnokban óriási ércoltár emelkedett s a víztartó medencék, amiket vastengernek neveztek, úgy voltak lehelyezve, mint Salamon király dicsőséges napjaiban. A hatalmas csarnokban most ének és lant zendült fel.

A Templom lényegének és feladatának kutatása az elhivatott bölcsek feladata, de a zsidó történelem mindenki számára sejtet lehetséges utat a jövő felé. Jeruzsálem a Templom megépülésével „ép”, teljes, héberül „slémá”, amely szót és fogalmat maga a „Jerusálájim” városnév is feltételez.

Templom a Templomhegyen

A jeruzsálemi Óvárossal kapcsolatban kétféle falról szoktak beszélni.

A külső fal a ma Óvárosként ismert muszlim- zsidó- örmény- keresztény-negyedeket fogja körbe 4 kilométer hosszan. „Dicsőséges” Szulejmán török szultán építtette a 16. században. Ennek a falnak a héber neve: „chomá”.

A közel 1 négyzetkilométer területű Óváros déli hatodán helyezkedik el a Templomhegynek nevezett 18 hektáros térség. Nevével ellentétben nem hegy, hanem lapos tér. Ezen a térségen állt a keresztény időszámítás utáni 70. évig a Heródes által épített monumentális Szentély, a „Bét Hámikdás”. E térség közepén áll több, mint 1300 éve a Sziklamecset (feltételezik, hogy a Szentély helyén), a tér szélén pedig az Aksza-mecset áll (Salamon király palotájának a feltételezett helyén).

A Templomhegyet egy sokkal régebbi fal vette körül, amelyet Heródes korában emeltek. Ennek a falnak a héber neve: „kotel”. Mára csak a nyugati és déli részéből maradtak meg szakaszok.

A kétféle fal az Óváros déli falainál egy néhány száz méteres szakaszon megegyezik; Szulejmán építészei a Heródes-féle „kotel”-falat felhasználták az egész Óvárost körbevevő „chomá” fal építéséhez.

A Templomban nem imádkoztak. A szertartás látványosság volt, mely megrendült áhitatot keltett a félmillió emberben, akik Pészách (az egyiptomi kivonulás), Sávuot (Hetek ünnepe) és Szukot (Sátoros ünnep) alkalmával Jeruzsálembe zarándokoltak. (A ma gyakorolt zsidó vallás ennek az Isten-szolgálatnak a pótléka.)

A zarándok-tömegek befogadására hely kellett. 

Heródes újjáépítette az ő születése előtt fél évezreddel épült Második Templomot, amely a még korábbi, Salamon király által épített Első Templom helyén épült.  Az egész Moriá-hegyet, amely az Even Ha-stijját, a világ alapját jelző sziklát hordta a hátán, laposra gyalultatta és a környéket feltöltette. (A sziklát ma az aranykupolás Sziklamecsetben mutogatják. Innen a mecset neve. Eredeti a szikla? Ki tudja…)

A feltöltés után a sok százezer tonnányi földet meg is kellett tartani. E célból négy grandiózus támfallal (héberül „kotel”) vétette körül a területet: észak, kelet, nyugat és dél felől. A támaszfalak ciklopsz-kövekből épültek és a legalsó sort az alapsziklába vájt vályúkba mélyesztették. Ezeknek a támfalaknak a legnagyobb megmaradt része a Nyugati fal: Hákotél hámáárávi.

Az egyes kövek méretei lenyűgözőek: 12 méter×1,2 méter×4 méteresek; súlyuk meghaladja a hetven tonnát!

A Nyugati fal kétharmadára a muzulmán negyed házai könyökölnek. A szabadon maradt 180 méteres szakasz része az ismert Siratófal: 57 méter széles, 18 méter magas, amelynek látható hét alsó kősora Heródes korából való. A hétből a két legalsót 1967, a Templomhegy bevétele utáni ásatások tárták fel. További tizenkilenc sor a föld alatt van. A föld alatti kősorok egy szelvénye a Fal szélén nyíló boltíves bejárat mögött, a fedett folyosóban, a Fal folytatásában, egy kivilágított aknába lenézve megtekinthető.

A támfalak nemrégen felfedezett legalsó sorai a Templomhegy alapjával érintkeznek. A legfelső sorok a templomhegy szintjének a magasságáig emelkedtek: ez volt az a bizonyos „legyalult”, planírozott sík terület. Ebből a  szintből emelkedett ki a Templom, és az azt körülvevő oszlopcsarnokok – ma pedig a helyén álló Szikla- és Aksza-mecset.

A Templomhegy térsége trapéz alakú volt. Északon szélesebb, 313 méter; délen keskenyebb, 280 méter; hossza nyugaton 485 méter, keleten 470 méter.

Az utolsó előtti fejezet

Mota Gur tábornok „fiai”, az 55.-ös ejtőernyős dandár katonái 1967. június 7-én, kedden reggel 10 óra után foglalták el az Óvárost, benne a Templomhegyet a jordániai légiótól. Röviddel ezután kitűzték az izraeli zászlót a Sziklamecset félholdja mellé, majd a Fal egyik kiemelkedő pontjára.

A mecsetről Mose Dajan honvédelmi miniszter rövid idő múlva levetette a zászlót. A békülékeny és jóhiszemű izraeli vezetés a Templomhegy fölötti védnökséget a zsidóság iránt gonosz szándékú Wakf-nak, a muzulmán hitbizományi testületnek adta át. 

Azóta a hegy gyomrában palesztinok által folytatott úgynevezett „területrendezési munkák” örve alatt a szándékosan megsemmisített, darabokra zúzott két-háromezer éves zsidó eredetű régészeti leleteket a kelet-jeruzsálemi szeméttelepre szállítják. Izraeli régészek vezetésével önkéntes fiatalok ezrei túrják át a szemétdombot, mentve próbálva a nehezen menthetőt.

Palesztin és más muzulmán hangadók naponta ismétlik: a jahud-nak, a zsidónak nincs köze „Palesztinához”, még kevésbé Jeruzsálemhez, ahol – szerintük – soha nem állt zsidó szentély.

Gyakran hangoztatott közhely: a Templomhegy a Közel-Kelet gyújtópontja. Pontosítani kell: a Templomhegy Föld bolygó gyújtópontja.

A Templomhegy és körülötte Jeruzsálem regéje befejező fejezete előtt áll. A történelem – illetve eseményei által a Tér és az Idő Teremtője – elmondja még a magáét. 

A tanulmányhoz felhasználtam 

dr. Jesurun Élijáhu z”l „Jeruzsálem” 
című könyvét