Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2013. május 1., szerda

Tegnap és holnap ütközése: nehéz vizsga előtt az ultraortodox tanházak

KETTEN A NYUGATI FAL ELŐTT. FOGNAK MÉG EGY IRÁNYBA NÉZNI?

Izrael újságjaiban, rádió- és televíziós csatornáin, az internetes portálok hozzászólási posztjain véget nem érő viták folynak az ország rohamosan növekvő charédi (ultraortodox) népességének a katonai szolgálatáról. Szolgáljanak, vagy sem? Harci alakulatokban, vagy csupán kisegítő egységekben? Egyáltalán alkalmasak a katonai szolgálatra?

A legutóbbi választások sztárja, Jair Lapid – néhai édesapja, Tomi Lapid politikáját folytatva – erőnek erejével igyekszik napirenden tartani az ultraortodox hagyományokat minden áron konzerválni akaró százezres tömegek másságából, különállásából fakadó problémákat.

Milyen is a charédi világ? Milyen az életük? 

Öt-hatéves korban chéder – szó szerint (tanuló)szoba – aztán, még gyerekkorban: jesiva (szó szerint: „ülés”), házaskorig. Utána kolél, a felnőtt, családos emberek jesivája, akadémiája. A tananyag gerince a Szentírást, főképpen Mózes öt könyvét magyarázó, majd a magyarázatokat is magyarázó Talmud és a Kabbala.

Mindez csak a charédi férfiakra vonatkozik. A lányokból korán asszony lesz, rendszerint termékeny kora végéig gyerekszülő feleség.

A napi politika által felszínre emelt legégetőbb kérdés a honvédelmi terhekben való részvétel. Az egyenruhában, személyi fegyverrel hazatérő fiatal (fiúk és lányok!) – és a fekete „egyenruhás” jesiva-ifjúság kiáltó ellentéte.

A napokban jelent meg a Cáhál, az Izraeli Hadsereg személyzeti főnökének a nyilatkozata: egyes katonai feladatokra már hiányzik a megfelelő képzettségű katona.

A hiányzó kádereket bajos volna a jesivákból toborozni. Az ok az előbbi mondatban szereplő „megfelelő képzettségű” jelzőben rejlik.

Az isteni gyökérből táplálkozó, ezerfelé elágazó fa, a különleges arameus nyelven hagyományozott zsidó Tan magában foglal geometriát, aritmetikát, asztronómiát, történelmet, még anatómiát is. A kisgyerekkorban kezdett, és késő öregkorig folytatott intenzív tanulás, a sok „memoriter”, kívülről ismerendő tananyag elme-edző hatása jól megmutatkozik az ortodox-vallásos férfiak átlagosat jócskán meghaladó szellemi képességeiben, memóriájában és többnyire emberi tartásában is.  

Ám a hagyományos jesivák ifjúsága nem ismeri a köznapi értelemben vett szórakozást, a sportot, a tengerpart, az uszoda örömeit, de még a mozit, vagy a televíziót is ritkán, esetleg lopva; a másik nemhez való kötetlen viszonyról, a házasság előtti flörtökről nem is szólva. Más az életmód, mások a társadalmi kapcsolatok, mások az értékek. A vallásos jeruzsálemi negyedben vagy Bné Brákban felnőtt jesiva-bócher (tanuló fiú) és a vallásos házból való lány mintha más világban, egy más bolygón élne.

Ez pedig azzal is jár, hogy – ellentétben a világi középiskolában végzett társával – fogalma sincs az algebráról, a matematikáról, az atomok, a sejtek világáról, többnyire földrajzi tudása is hiányos, és a manapság oly fontos angol nyelvet sem beszéli, de még a latin betűket sem ismeri (hacsak nem nyugati országból alijázott). És így nem csak a hadseregben hasznavehetetlen, hanem a munkapiacon is – legalábbis annak tisztességesen megfizetett szektoraiban.

Léteznek „nemzeti” jesivák és jesiva-középiskolák (jesivá tichonit) is, ahol a világi tantárgyakat a legmagasabb szinten tanítják, sőt, számítástechnikát, programozást is. Az itt végzett mindkét nemű ifjúság előszeretettel folytatja tanulmányait a nemzeti-vallásos jellegű Bár-Ilán Egyetemen. A fiúk szinte teljes számban bevonulnak, sokuk tiszti kurzust is végez. Ők azonban kisebbség.   

A „chárédi” közösség világi képzetlensége és a magas gyerekszám e réteg zömének anyagi és társadalmi leszakadását, gyakran mélyszegénységbe zuhanását eredményezte.

Az új Netanjáhu-kormány két ifjú titánja, a hangsúlyosan világi Jair Lapid pénzügyminiszter és a nemzeti-vallásos Naftali Bennett ipar- kereskedelem- és munkaügyi miniszter most megpróbálják átvágni az izraeli társadalom nemzedékek óta vastagodó gordiuszi csomóját. A chárédi iskolák állami támogatását attól teszik függővé, hogy tanítják-e legalább az alapvető „világi” tantárgyakat. Ezek héber elnevezése „mikcóot libá”, ahol a „mikcóá” jelentése szakma vagy tantárgy, míg a „libá” a „lév”, szív szóból származik, és legbensőt vagy alapvetőt jelent.

Fog ez menni?

Álljon itt egy különös tanúság, amellyel e sorok írója találkozott évekkel ezelőtt, egy számítástechnikai tanfolyamon.

Egy fárasztó nap végén a kollégium folyosóján beszélgettünk az oktatóval, fiatal, a vallástól bevallottan távol álló egyetemi tanársegéddel. Szóba került a világi és ultravallásos világ kibékíthetetlennek látszó ellentéte. Oktatói tapasztalataiból idézett:

„Egyszer egy egész chárédi csoportot tanítottam. Fekete fejfedő alól kandikáló pajesz, fekete kabát, cicesz (felső ruha alatt viselt szemlélőrojtok) – ahogyan dukál. Együtt, egy osztályban tanultak rendszerprogramozást. Elég magas szintű matematikai tudás volt a részvétel feltétele, amivel, természetesen, nem rendelkeztek. Korrepetáló különórákat kellett beiktatnom. Nem fogják elhinni: azt az anyagot, amit az átlag növendék három év alatt végez el, alig fél év alatt abszolválták!”

Reméljük, a kormány merész húzása mindenki megelégedésére igazi áldássá sikeredik. ◙

1 megjegyzés: