Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2015. március 7., szombat

Ki vagyok, és mit csinálok a világhálón? ♦ Személyes vallomás olvasóimnak


Néhány vitát keltő cikkem, hozzászólásom olvasói szegezték nekem ezt a kérdést.
Íme a válasz.

Halmos László vagyok, héber nevem Simson Cvi ben Pinchász, eredeti családi nevünk Herskovits volt, családom Izraelben Ofry-ra héberesített. Apai őseim 1809-ben érkeztek Magyarországra észak-Oroszországból, anyai őseim, a Kuttnerek ugyancsak 1809-ben, a Szudétaföldről.

Apai családom rabbik és írástudók évszázados nemzedéke, anyáméi vegyesen tanítók és iparosok.

A héber nyelv alapjait apámtól, alaposabb tudást barátjától, egy öreg és szigorú ortodox hittan-tanártól, Friedmann bácsitól kaptam. Tanultam a nemrégiben elhunyt Domán István rabbi édesapjától, Domán Ernő rabbi bácsitól, a Rabbiképzőben Scheiber professzor-rabbi úr előadásaiból is okultam. 

Áldás emlékükre – zichronám livráchá!

Még Budapestről leveleztem héberül izraeli rokonaimmal (akikkel azóta semmi kapcsolatom, de ez egy másik kérdés).

Szülővárosomban tinédzser koromtól cionista voltam.

Izraelbe 1973 nyarán, 24 évesen, az akkori szóhasználat szerint „disszidáltam”, a néhai Jugoszlávián és Olaszországon át.

A Cáhál-ban, az Izraeli Hadseregben 1975-tól 1994-ig szolgáltam híradókatonaként (a rádiótechnika egyrészt szakmám, másrészt hobbim, majdhogynem szerelmem).

Kérditek, hová tartozom?

Nem Istenhívő, inkább Istentudó vagyok. A héberbe az arám nyelvből kölcsönzött „dát” דת szó jelentése nem „vallás”, hanem „szokás”. Én viszont azt vallom, amit megértek; megértem a mikrovilág és a makrovilág teremtett voltát egy intelligens Teremtő által.

Nézetem szerint a zsidó – nép, nemzet, etnikum, és nem vallás.

A „zsidó”, héberül jehudi יהודי Jákov ősatyánk fia, Jehuda יהודה nevét viseli, aki viszont nevében hordozza a kiejthetetlen, négybetűs Istennevet (csak a DALET ד' betűvel különbözik attól).

Ennek az Istennek vagyok „tudója”. A Tóra – nem annyira „Törvény”, mint inkább „Rámutatás” – számomra a „non plusz ultra”, aminél nincs több, bár Hamvas Bélával mondom: nem vagyok vallásos, nekem az egész kell. 

Elemista leegyszerűsítéssel az Isten léte az algebrai különbség a 0 és az 1 között. (Nem hiába Izrael hitvallása: háSÉM ECHAD – a Név (ez a kiejthetetlen Név helyett mondatik) EGY.

Fogalmi különbséget kell tenni Izrael Országa (Erec Jiszráél ארץ ישראל) és Izrael Állama (Medinát Jiszráél מדינת ישראל) között. Az első teológiai, a második politikai fogalom. Az egyik statikus, a másik dinamikus. Az első az örök lélek, a második a halandó test. Az első szent és sérthetetlen, az abszolut hatalom jelölte ki céljait és határait, a másik az emberi történések függvénye.

Izraelföldet, célját, határait a Legnagyobb Hatalom jelölte ki, ami megváltozhatatlan. „Egyiptom Patakától” (Wadi El-Aris, a Szináj félsziget keleti részén) a nagy folyóig, az Eufráteszig”. (Genezis 15:18; Józsué 1:2-6) Csakis Izrael népe számára. Most a töredék területen, később a területben és főleg minőségben Teljes Izraelföldön. Éljen vagy haljon, ez az evilágra erre meghívott emberek, a zsidó nép közösségébe születettek feladata és sorsa.

A „Területekkel” is csak 26 ezer négyzetkilométernyi törpeállam hosszú távon életképtelen!

Az állam területi szuverenitását tekintve köszönöm szépen, „jobban” állok. Egy végső, drámai kibontakozás eredményeképpen nem csak Júdea, Somron, a „Gázai övezet” és Szináj, hanem a ma Jordániának nevezett Kelet-Izrael is Izrael lesz, éspedig ellenséges lakosság nélkül.

És ez meglesz. Előbb, vagy utóbb. Aki úgy akarta, hogy 67 év alatt egy technológiai és katonai középhatalom jöjjön létre, az úgy is fogja intézni, hogy ennek folytatása és értelme legyen.

Persze, tudjuk, vannak feltételek... ha rendelkezéseim szerint éltek... אם בחוקותי תלכו – Ma lehetetlen a Mózes 5 könyvében leírt 613 parancsolat szerint élni, mert azoknak több, mint a fele a Szentélyben (Bét hámikdás בית המקדש) bemutatandó áldozatokról, papi tevékenységekről szól.  (A Nyugati Fal, a Templom támfalának nyugati maradványa körülbelül úgy viszonyul magához a Templomhoz, mint az amputált láb csonkja az egész lábhoz.)

A többi parancsolat (micva מצוה) betartása sem könnyű és nem is egyszerű. Nekem nem. Mea culpa. Chátáti.

A társadalmi-szociális kérdéseket tekintve viszont balabbra állok még a (csak a név szerint létező, lényegében Izrael ellenes, arab) kommunista párttól is.

„Szent életet” kell élni. Félre ne értsetek! A héber kádos קדוש szó nem ájtatoskodó, szemforgató hókuszpókuszokat rejt, hanem azt jelenti: „Különtett”. „Nem-közönséges”. Nem ilyen vagy olyan fejfedőt vagy kaftánt, nem Isten helyett írt I-ten-t, nem Jom Kippur előtt fej fölött megforgatott, majd levágott szárnyast (brrrr... borzalom) jelent, hanem tisztességes, sőt, uram bocsá’, egymást szeretni és megérteni igyekvő emberekből álló társadalmat. 

Ahol nincs önkény, nincs hatalmaskodás, nincs megaláztatás, nincs nyerészkedés, de a bűnözés, a henyélés, a társadalom kihasználása is ismeretlen. Ahol nincsenek közvetítő irodák által minimálbér alatt foglalkoztatott, bármikor elbocsátható tömegek, nincsenek adókedvezményes milliomosok, egyik lakást a másik után felvásárló kevesek, lehetetlen adók és lakbérek alatt nyögő nagyon sokak.

Tessenek belegondolni: Berlinben (Berlinben!!!) ma kb. 20 ezer, többségében fiatal, többségében diplomás izraeli él, mert Izraelben reménytelen lakást vásárolni, a megélhetési költségek, a gyakran emlegetett jóker hámichjá (יוקר המחייה) tűrhetetlen és a helyzet egyre rosszabb. Los Angelesben lassan több izraeli fog élni, mint Tel Avivban. 

Helyükbe beözönlött vagy 100 ezer szudáni és eritreai néger, visszazsuppolni őket lehetetlennek tűnik, és a sokak által vitatott zsidóságú, ugyancsak kb. 100 ezer etióp bevándorolt körül is súlyos, „politically uncorrect” kérdések merülnek fel...

Jehorám Gáon énekesnek évtizedek óta van egy rovata a BÉT adón, péntekenként. Okos ember, nem csak a dalait szeretem hallgatni. Nagy hazafi hírében áll. Egyszer mégis olyat talált szólni, hogy az Izrael kft nem lesz életképes”.

Idealista, humanista társadalmat feltételez és követel az az emberi vitát nem tűrő akarat (ha akarjátok: Logosz), amely kifundálta a választott országot és a beléhelyezett választott népet, Izraelt, és a választott várost, Jeruzsálemet.

Ennek kialakulását az emberi önzés talán még egy ideig akadályozni tudja, de szükségszerű, hogy a dzsungel törvényét az Ember törvénye váltsa fel.

(Einstein mondása jut eszembe. „A legnagyobb bajom a vallással az emberarcú isten képzete.” Hogy nem gondolhatott ez a géniusz az Isten-arcú emberre?) 

Az újonnan bevonult katonák, vagy egy nagyobb vállalat dolgozói átesnek egy „gibus”-nak nevezett összeszoktatási szakaszon. A szó a „gávis” גביש, kristály szóból ered. A cél a társaság – bővített értelemben a társadalom „kristályosítása”, minél zavartalanabb együttélése, együttmunkálkodása.   

Ha a Zsidó Állam szövete, felépítése nem ilyen, nem csak fölösleges a léte, de egyenesen kontraproduktív. Több annál: önmegsemmisítő. Hibás vezérlőprogrammal működő repülő. Zuhanása elkerülhetetlen.

Igen, országnyi kibucra gondolok, arra az együttélési formára, amely a huszadik század hatvanas éveiig az új zsidó nemzet jelképe volt, és amely az utóbbi évtizedben alakul át biznisszé, tőkés vállalkozássá.

Alig akad ma politikus és polgármester, akinek ne lenne megvesztegetési vagy nemi erőszak-ügye, volt államelnöktől és volt miniszterelnöktől lefelé.

Mi a véleményem a pártokról, vezéreikről és az azokat pénzelő bankokról, tőkepénzesekről?

Ki fogja ezt a rosszul begombolt kabátot kigombolni és helyesen újragombolni – és az ország külső, katonai és belső, terror elleni védelméről hathatósan gondoskodni? Ki? Melyik párt?

A fentiekben nyilatkoztam.

Több, mint 41 éve élek Izraelben. Ez alatt bejártam egy jó darab világot, eldadogok vagy hat nyelven.

Na, még egy „witty saying”, egy elmés mondás, Winston Churchillnek tulajdonítják: „A legjobb érv a demokrácia ellen egy ötperces beszélgetés az átlagos szavazóval.”

Ne haragudjatok rám: lelkiismeretem nem tud szavazni.

De mégsem ezzel fejezem be, hiszen akkor nem volna remény. De van. Kell lennie!

„Hallottam, hogy a gyolcsruhába öltözött férfi, aki a folyam vize mellett állt, jobbját és balját az égre emelte és megesküdött az Örökké Élőre: egy időszak, meg két időszak és egy fél időszak múlva. Mert amikor véget ér a szent nép megrontójának a hatalma, mindezek beteljesednek.” (Dániel 12:7) ◙ 

3 megjegyzés:

  1. Kedves Laci!
    élvezetes nagyon jó cikk. Hiába te mindig magadat adod minden toldalék nélkül

    VálaszTörlés
  2. Kedves Laci, most engedtél mélyen magadba tekinteni, köszönet! Megdöbbentő, mennyire hasonló öntőforma készített el minket - én 1972-ben "disszidáltam", foglalkozásainkban van közös nevező (én fizikus vagyok), néhai Scheibertől (is) tanultam, nemzeti, biztonsági, és szociális-társadalmi nézeteink is azonos alapokon állnak.
    Még néhány tízezer hasonlóan gondolkodó magyarországi olé, még 40 évi munka - és egy kicsit jobb lesz az ős-új haza....
    Üdvözlettel: G.Z.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm ezt a remek írást!

    VálaszTörlés