Íme a válasz.
Halmos László vagyok, héber nevem Simson Cvi
ben Pinchász, eredeti családi nevünk Herskovits volt, családom Izraelben
Ofry-ra héberesített. Apai őseim 1809-ben érkeztek Magyarországra
észak-Oroszországból, anyai őseim, a Kuttnerek ugyancsak 1809-ben, a Szudétaföldről.
Apai családom rabbik és írástudók évszázados
nemzedéke, anyáméi vegyesen tanítók és iparosok.
A héber nyelv alapjait apámtól, alaposabb
tudást barátjától, egy öreg és szigorú ortodox hittan-tanártól, Friedmann
bácsitól kaptam. Tanultam a nemrégiben elhunyt Domán István rabbi édesapjától,
Domán Ernő rabbi bácsitól, a Rabbiképzőben Scheiber professzor-rabbi úr
előadásaiból is okultam.
Áldás emlékükre – zichronám livráchá!
Még Budapestről leveleztem héberül izraeli
rokonaimmal (akikkel azóta semmi kapcsolatom, de ez egy másik kérdés).
Szülővárosomban tinédzser koromtól cionista
voltam.
Izraelbe 1973 nyarán, 24 évesen, az akkori
szóhasználat szerint „disszidáltam”, a néhai Jugoszlávián és Olaszországon át.
A Cáhál-ban, az Izraeli Hadseregben 1975-tól
1994-ig szolgáltam híradókatonaként (a rádiótechnika egyrészt szakmám, másrészt
hobbim, majdhogynem szerelmem).
Kérditek, hová tartozom?
Nem Istenhívő, inkább Istentudó vagyok. A
héberbe az arám nyelvből kölcsönzött „dát” דת szó
jelentése nem „vallás”, hanem „szokás”. Én viszont azt vallom, amit megértek;
megértem a mikrovilág és a makrovilág teremtett voltát egy intelligens Teremtő
által.
Nézetem szerint a zsidó – nép, nemzet, etnikum,
és nem vallás.
A „zsidó”, héberül jehudi יהודי Jákov ősatyánk fia, Jehuda יהודה nevét viseli, aki viszont nevében hordozza a
kiejthetetlen, négybetűs Istennevet (csak a DALET ד' betűvel
különbözik attól).
Ennek az Istennek vagyok „tudója”. A Tóra –
nem annyira „Törvény”, mint inkább „Rámutatás” – számomra a „non plusz ultra”,
aminél nincs több, bár Hamvas Bélával mondom: nem vagyok vallásos, nekem az
egész kell.
Elemista leegyszerűsítéssel az Isten léte az algebrai különbség a 0 és az 1 között. (Nem hiába Izrael hitvallása: háSÉM ECHAD – a Név (ez a kiejthetetlen Név helyett mondatik) EGY.
Elemista leegyszerűsítéssel az Isten léte az algebrai különbség a 0 és az 1 között. (Nem hiába Izrael hitvallása: háSÉM ECHAD – a Név (ez a kiejthetetlen Név helyett mondatik) EGY.
Fogalmi különbséget kell tenni Izrael Országa (Erec Jiszráél ארץ ישראל) és Izrael Állama (Medinát Jiszráél מדינת ישראל) között. Az első teológiai, a második politikai fogalom. Az
egyik statikus, a másik dinamikus. Az első az örök lélek, a második a halandó
test. Az első szent és sérthetetlen, az abszolut hatalom jelölte ki céljait és
határait, a másik az emberi történések függvénye.
Izraelföldet, célját, határait a Legnagyobb
Hatalom jelölte ki, ami megváltozhatatlan. „Egyiptom Patakától” (Wadi El-Aris,
a Szináj félsziget keleti részén) a nagy folyóig, az Eufráteszig”. (Genezis
15:18; Józsué 1:2-6) Csakis Izrael népe számára. Most a töredék területen,
később a területben és főleg minőségben Teljes Izraelföldön. Éljen vagy haljon,
ez az evilágra erre meghívott emberek, a zsidó nép közösségébe születettek
feladata és sorsa.
A „Területekkel” is csak 26 ezer
négyzetkilométernyi törpeállam hosszú távon életképtelen!
Az állam területi szuverenitását tekintve
köszönöm szépen, „jobban” állok. Egy végső, drámai kibontakozás eredményeképpen
nem csak Júdea, Somron, a „Gázai övezet” és Szináj, hanem a ma Jordániának
nevezett Kelet-Izrael is Izrael lesz, éspedig ellenséges lakosság nélkül.
És ez meglesz. Előbb, vagy utóbb. Aki úgy
akarta, hogy 67 év alatt egy technológiai és katonai középhatalom jöjjön létre,
az úgy is fogja intézni, hogy ennek folytatása és értelme legyen.
Persze, tudjuk, vannak feltételek... ha
rendelkezéseim szerint éltek... אם בחוקותי תלכו – Ma lehetetlen a Mózes 5 könyvében leírt 613
parancsolat szerint élni, mert azoknak több, mint a fele a Szentélyben (Bét
hámikdás בית המקדש) bemutatandó áldozatokról, papi tevékenységekről
szól. (A Nyugati Fal, a Templom támfalának nyugati maradványa
körülbelül úgy viszonyul magához a Templomhoz, mint az amputált láb csonkja az
egész lábhoz.)
A többi parancsolat (micva מצוה) betartása sem könnyű és nem is egyszerű. Nekem nem. Mea culpa.
Chátáti.
A társadalmi-szociális kérdéseket tekintve
viszont balabbra állok még a (csak a név szerint létező, lényegében Izrael
ellenes, arab) kommunista párttól is.
„Szent életet” kell élni. Félre ne értsetek!
A héber kádos קדוש szó nem ájtatoskodó, szemforgató
hókuszpókuszokat rejt, hanem azt jelenti: „Különtett”. „Nem-közönséges”. Nem
ilyen vagy olyan fejfedőt vagy kaftánt, nem Isten helyett írt I-ten-t, nem Jom
Kippur előtt fej fölött megforgatott, majd levágott szárnyast (brrrr...
borzalom) jelent, hanem tisztességes, sőt, uram bocsá’, egymást szeretni és
megérteni igyekvő emberekből álló társadalmat.
Ahol nincs önkény, nincs hatalmaskodás, nincs megaláztatás, nincs nyerészkedés, de a bűnözés, a henyélés, a társadalom kihasználása is ismeretlen. Ahol nincsenek közvetítő irodák által minimálbér alatt foglalkoztatott, bármikor elbocsátható tömegek, nincsenek adókedvezményes milliomosok, egyik lakást a másik után felvásárló kevesek, lehetetlen adók és lakbérek alatt nyögő nagyon sokak.
Ahol nincs önkény, nincs hatalmaskodás, nincs megaláztatás, nincs nyerészkedés, de a bűnözés, a henyélés, a társadalom kihasználása is ismeretlen. Ahol nincsenek közvetítő irodák által minimálbér alatt foglalkoztatott, bármikor elbocsátható tömegek, nincsenek adókedvezményes milliomosok, egyik lakást a másik után felvásárló kevesek, lehetetlen adók és lakbérek alatt nyögő nagyon sokak.
Tessenek belegondolni: Berlinben
(Berlinben!!!) ma kb. 20 ezer, többségében fiatal, többségében diplomás izraeli
él, mert Izraelben reménytelen lakást vásárolni, a megélhetési költségek, a
gyakran emlegetett jóker hámichjá (יוקר המחייה) tűrhetetlen és a helyzet egyre rosszabb. Los Angelesben lassan
több izraeli fog élni, mint Tel Avivban.
Helyükbe beözönlött vagy 100 ezer szudáni és
eritreai néger, visszazsuppolni őket lehetetlennek tűnik, és a sokak által
vitatott zsidóságú, ugyancsak kb. 100 ezer etióp bevándorolt körül is súlyos,
„politically uncorrect” kérdések merülnek fel...
Jehorám Gáon énekesnek évtizedek óta van egy
rovata a BÉT adón, péntekenként. Okos ember, nem csak a dalait szeretem hallgatni. Nagy hazafi
hírében áll. Egyszer mégis olyat talált szólni, hogy „az Izrael kft nem lesz
életképes”.
Idealista, humanista társadalmat feltételez
és követel az az emberi vitát nem tűrő akarat (ha akarjátok: Logosz), amely
kifundálta a választott országot és a beléhelyezett választott népet, Izraelt,
és a választott várost, Jeruzsálemet.
Ennek kialakulását az emberi önzés talán még
egy ideig akadályozni tudja, de szükségszerű, hogy a dzsungel törvényét az
Ember törvénye váltsa fel.
(Einstein mondása jut eszembe. „A legnagyobb
bajom a vallással az emberarcú isten képzete.” Hogy nem gondolhatott ez a
géniusz az Isten-arcú emberre?)
Az újonnan bevonult katonák, vagy egy nagyobb
vállalat dolgozói átesnek egy „gibus”-nak nevezett összeszoktatási szakaszon. A
szó a „gávis” גביש, kristály szóból ered. A cél a társaság –
bővített értelemben a társadalom „kristályosítása”, minél zavartalanabb
együttélése, együttmunkálkodása.
Ha a Zsidó Állam szövete, felépítése nem
ilyen, nem csak fölösleges a léte, de egyenesen kontraproduktív. Több annál:
önmegsemmisítő. Hibás vezérlőprogrammal működő repülő. Zuhanása
elkerülhetetlen.
Igen, országnyi kibucra gondolok, arra az
együttélési formára, amely a huszadik század hatvanas éveiig az új zsidó nemzet
jelképe volt, és amely az utóbbi évtizedben alakul át biznisszé, tőkés
vállalkozássá.
Alig akad ma politikus és polgármester,
akinek ne lenne megvesztegetési vagy nemi erőszak-ügye, volt államelnöktől és
volt miniszterelnöktől lefelé.
Mi a véleményem a pártokról, vezéreikről és
az azokat pénzelő bankokról, tőkepénzesekről?
Ki fogja ezt a rosszul begombolt kabátot
kigombolni és helyesen újragombolni – és az ország külső, katonai és belső,
terror elleni védelméről hathatósan gondoskodni? Ki? Melyik párt?
A fentiekben nyilatkoztam.
Több, mint 41 éve élek Izraelben. Ez alatt
bejártam egy jó darab világot, eldadogok vagy hat nyelven.
Na, még egy „witty saying”, egy elmés mondás,
Winston Churchillnek tulajdonítják: „A legjobb érv a demokrácia ellen egy
ötperces beszélgetés az átlagos szavazóval.”
Ne haragudjatok rám: lelkiismeretem nem tud
szavazni.
De mégsem ezzel fejezem be, hiszen akkor nem
volna remény. De van. Kell lennie!
„Hallottam, hogy a gyolcsruhába öltözött
férfi, aki a folyam vize mellett állt, jobbját és balját az égre emelte és
megesküdött az Örökké Élőre: egy időszak, meg két időszak és egy fél időszak
múlva. Mert amikor véget ér a szent nép megrontójának a hatalma, mindezek
beteljesednek.” (Dániel 12:7) ◙
Kedves Laci!
VálaszTörlésélvezetes nagyon jó cikk. Hiába te mindig magadat adod minden toldalék nélkül
Kedves Laci, most engedtél mélyen magadba tekinteni, köszönet! Megdöbbentő, mennyire hasonló öntőforma készített el minket - én 1972-ben "disszidáltam", foglalkozásainkban van közös nevező (én fizikus vagyok), néhai Scheibertől (is) tanultam, nemzeti, biztonsági, és szociális-társadalmi nézeteink is azonos alapokon állnak.
VálaszTörlésMég néhány tízezer hasonlóan gondolkodó magyarországi olé, még 40 évi munka - és egy kicsit jobb lesz az ős-új haza....
Üdvözlettel: G.Z.
Köszönöm ezt a remek írást!
VálaszTörlés