Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2019. május 22., szerda

Szerda estétől: Lág Báómer ✷ Fokozott tűzveszély a forró, száraz időben ✷ Háttere a zsidó hagyományban


Szerda este kezdődik Lág Báómer örömünnepe. Az országszerte kigyulladó tábortüzeket az űrből is látni lehet: űrhajósok beszámoltak róla, hogy a tüzek pontosan kirajzolják a zsidók által lakott területeket.

A meteorológiai intézet jelentése szerint szerda estére száraz, meleg idő várható. Ez különösen a lakóházak közelében fokozza a tűzveszélyt, ahol benzinnel megtankolt gépkocsik parkolnak. A tűzoltóság fokozott éberségre inti Izrael népét.

Szülők, nagyszülők figyelmébe ajánljuk:
 Nem szabad olyan deszkákat gyűjteni a tűzhöz, amelybe szögek lettek verve; ezek súlyos balesetet okozhatnak, főleg gyerekeknek
 A tábortüzek mellett egész cipőt viseljünk, sohase szandált (papucsról, mezitlábról nem is beszélve…)  
 Vödör víz, elsősegély-csomag minden nagyobb tábortűz mellett legyen
 Tilos magasfeszültségű vezetékek alatt, vagy azok közelében tüzet gyújtani!
 Serdülők és gyerekek sohase gyújtsanak tüzet felnőttek jelenléte nélkül – ugyanez vonatkozik a tüzek eloltására is
 Ha a tűz csak benzin vagy petróleum segítségével gyullad be – nagyon óvatosan kell eljárni
 Semmiképpen ne égessenek fapótló anyagokat, mint mellamint, formaikát: ezek fokozottan tűzveszélyesek
 Ne égessenek festett fát sem, mivel a festékek jórésze tűzveszélyes
 Ne dobáljunk, illetve ne engedjünk dobálni a tűzbe üvegeket, köveket
❗ Ha a tűz belekapott valakinek a ruhájába, az illetőt erővel le kell fektetni a földre és meghempergetni, amíg a lángok kialszanak.

A kórházak statisztikáiból kitűnik, hogy ezeken az estéken az égési és füstmérgezési esetek több, mint háromszorosan meghaladják más napok átlagát.

A Cfát közelében fekvő Meronban, a Tanaiták sírjai körül már délután tízezrek gyülekeztek, hogy jó helyet kapjanak. A rendőrség százezernyi látogatóra számít. A chárédieknél a hároméves kisfiúk haját ilyenkor vágják le először, meghagyva a pájeszt. A szertartás jiddis neve cháláké.

A Lág Báómer háttere a zsidó hagyományban
"És számláljátok a napokat az ünnep (Peszách) másnapjától, attól a naptól, amelyen elhozzátok a felmutatásra szánt kévét, hét teljes hetet.” (Mózes III. könyve, 23 fejezet, 15 vers)
Az Ómer jelentése: gabonakéve. A hetedik hét eltelte utáni, ötvenedik nap Sávuot („Hetek”) ünnepe.

A Peszáchtól számított 33. napról való megemlékezés újabb keletű. A közel 1900 évvel ezelőtt élt Akiba rabbinak a Talmud szerint 24,000 tanítványa volt. Éppen az Ómer-számlálás, vagyis a Peszách és a Sávuot közötti időszakban tört ki közöttük egy járvány, amely közülük ezrek halálát okozta. 

A járvány az Ómer-számlálás 33. napján megszűnt. Ezért a hagyományőrző zsidók az Ómerszámlálás heteiben nem rendeznek esküvőket, örömünnepeket, még csak nem is borotválkoznak – kivéve ezt a 33. napot.
Ez lesz ma, szerda estétől holnap, csütörtök estéig.
Eddig az „Omer” magyarázata. 

És mi az a „Lág”?
A „Lág” – tulajdonképpen L-G – két betű: a Lámed (számértéke: 30) és a Gimel (számértéke: 3) összevonása egy szóvá. Vagyis Lág [ל"ג] = 33. Lag BáÓmer [ל"ג בעומר] = a 33. nap az Ómerban, azaz a Kéveszámlálás 33. napja.

Miért zarándokolnak tömegek éppen a Méron hegyre?
A Gálilban tartott népi örömünnep, arameus szóval hilulá, évszázadok óta a Méron hegyen zajlik. Középpontjában egy varázserejű ember hagyomány szerinti síremléke áll.
Simon Bár-Jocháj (vagy Ben-Jocháj) a mártírhalált halt Akiba rabbi tanítványa volt, a tanaiták, a Talmudot hagyományozó első atyák kiemelkedő alakja. A keresztény időszámítás 2. évszázadában élt. Neki tulajdonítják a Zohár (Ragyogás) nevű misztikus irat szerzőségét.

Bár-Jocháj rabbit a Talmud Simon rabbi néven említi. A hagyomány kiemeli csodatevő képességeit. Ez lehet az oka, hogy a népi képzelet halála után is afféle közbenjáró erővel ruházta fel őt, aki imádkozhat a hívő emberért. 

Bár-Jocháj rabbi az ősi iratok szerint fiával együtt 12 éven át egy barlangban rejtőzött az életére törő római katonák elől. Ez idő alatt írta meg a rejtett tudással foglalkozó művét. Amikor tudomására jutott, hogy a rá kirótt halálos ítélet már nem érvényes, előjött rejtekéből, mi több, egyenesen Rómába hajózott. 

Magától Adrianus császártól kérte a zsidó vallás parancsait, így a körülmetélést tiltó törvények eltörlését. Küldetése sikerrel járt. ◙

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése