Tizenhárman ültük körül a
megterített asztalt.
A zsidó hagyományban ez
nem szerencsétlen szám, sőt. A legszebb héber szó: az áhává (אהבה), azaz szeretet, szerelem betűinek a számértéke,
gemátriája összeadva éppen ennyi: 13. És, ha már a héber numerológiánál
tartunk, az echad (אחד), azaz
"egy" számnév betűinek az összeadott számértéke is éppen ennyi: 13. És a
kettő összege, 26 – az Egy Isten kimondhatatlan neve, a JHVH héber betűinek a
számértéke.
Az asztalfőnél helyet
foglaló családfő, szigorúan a háláchá szerint élő ember, egyaránt jártas a
zsidó tanokban és, mint számítástechnikai mérnök, a matematikában és a
fizikában is.
Péntek este volt.
Elsőként a szolgálattevő angyalokat szokás köszönteni: Sálom áléchem, máláchéj
hásárét, máláchéj eljon… A "pijut" (vallásos tartalmú vers) után a
derék asszony dícsérete, a Példabeszédek könyvéből vett "Eset chájil"
következik – mindkettőt hagyományos dallammal éneklik. A borra mondott kiddus,
majd a kenyér előtti kézmosás és a két kalács megáldása után kezdődhet a szombatköszöntő
lakoma.
Szó került aktuális témákról: családi ügyek, városunk, Rehovot hírei. A zsidó hagyomány szerint a Ros hásáná és Jom kippur közötti tíz sorsdöntő
nap végén pecsételtetik be minden élő jóra vagy rosszra.
A két jeles nap közötti szombat lévén nem kerülhettük el az ország sorsát érintő történéseket sem. Szóba került Gáza és Libanon, háborúk és békés szakaszok, lehetőségek és tanulságok.
A két jeles nap közötti szombat lévén nem kerülhettük el az ország sorsát érintő történéseket sem. Szóba került Gáza és Libanon, háborúk és békés szakaszok, lehetőségek és tanulságok.
Amikor a tányérok kiürültek és már úgy tünt, hogy mindenki elmondta a
magáét, a ház asszonya különös, megindító történettel állt elő.
Öccsét, aki a Gázai-övezet egyik zsidó településének a rabbija volt,
1992-ben palesztin arab gyilkolta meg. A mindössze 32 éves férfi huszonéves
özvegyet és négy kisgyereket hagyott hátra.
Ilyen tragédia után a vallási meggyőződés sem gátolhatja meg az örökké
feltett és örökké megválaszolatlan kérdést: miért ér ilyen sors egy jó embert,
egy fiatal embert? És miért kell szenvednie a családnak, miért jutott
árvasorsra négy apró gyerek? És miért kell a szülőnek eltemetni a gyermekét? És
a kérdések kérdése: ha létezik egy személyes Teremtő, aki maga a Gondviselés, az
abszolút igazság és szeretet, hogyan engedheti ezt?
Vendéglátónk egy nagy sóhaj után folytatta a történetet. "Még tartott a gyászhét,
amikor álmomban megjelent az öcsém. Mosolygó arccal csak egy ennyit mondott: Itt nincsenek kérdések!"
*
Sokan hallottunk Raymond Moody professzor
kutatásairól írt riportkönyvét klinikai halálból visszatért emberek
élménybeszámolóiról: az orvos
megállapítja halálukat, miközben ők maguk világosan érzik, hogy
nem haltak meg. Tudatuk folytonos és kristálytiszta, sokkal tisztább, mint
az "esemény" előtt. Látják magukat (jobban mondva:
testüket) lenn feküdni, például a műtőasztalon, de a környezetet, az orvosi
műszereket, a kórházat körülvevő tájat is.
Az utóbbi évtizedekben több ezer ember esete igazolja, amit nem csak az
egyistenhívő vallások, de minden emberi kultúra vall: testi életünk nem azonos
a létünkkel. A test elmúlásával a lélek nem múlik el, mi több, a testi élet
alárendelt az időtlen, örök léleknek.
Vendéglátó háziaszonyonk drámai beszámolója is ehhez hasonló tanúság lehet,
csak azzal a lényeges különbséggel, hogy itt nem az orvos vagy mentős
medikus által evilágba "visszarángatott" emberről van szó, hanem
valakiről, aki már "odaátról" üzen!
*
Mi hát a mi testi életünk? Egy "Grand Guignol", egy számunkra
felfoghatatlan szuperértelem által rendezett monumentális rémdráma, amelynek mi
itt, lent kéretlen szereplői vagyunk? Vagy éppen lelki valónk kérte valamilyen
céllal a néhány évtizedes szerep eljátszását testi díszletben?
A mi népünk alighanem ismeri a választ. Máskülönben nem vállalnánk minden
évben egy komor böjtnapot, amikor megállunk a jeruzsálemi Szentélyt
helyettesítő templomokban és ősi szövegek idézésével elismerjük
alávetettségünket a Fennvalónak, "aki egyedül ítél a világba jöttek
fölött"...
Addig is, amíg a végkifejlet után még ebbe a világba eljön a válasz, adjon
az Isten békét, biztonságot, megértést, szeretetet az új évben és azután is, és
kellemes ünnepet valamennyiüknek Jákob sátraiban Izraelben, és szerte a
nagyvilágon. ◙
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése