Hétfőn este a Kneszet alkotmánybizottsága második és harmadik olvasatban
elfogadta az úgynevezett „betérési törvényt”, ami héberül „Hok hagijur” néven
ismert és vitatott.
Ez azt jelenti, hogy a betérni szándékozó olé – a törvény a nem (teljesen)
zsidó származású új és régebbi olék állampolgársági státuszán és társadalmi
elfogadottságán segítene – lakhelyéhez közel lakó, esetleg nem ultraortodox
összetételű rabbinátust választ, amely a gyakran idegölő és megalázó tortúrákat
liberálisabban és gyorsabban elvégezhetné.
Tegyük hozzá: Izraelben valamennyi rabbinátus ortodox, tehát „vallásos”,
nem konzervatív és nem reform, de a betérőkhöz való személyes, elvi hozzáállás
igen különböző lehet az egyes városi rabbik és rabbinátusok között.
A törvény elfogadása mellett szavaztak a Jiszráél Béjténu (Lieberman
pártja), a baloldali Munkapárt és a centrista Jés Atid két-két képviselője, és
a törvény beterjesztője, Elázár Stern szavazott. Ellene egy Likud párti, egy
chárédi (ultraortodox), egy Sasz (szefárd ortodox) és két Bájit Jehudi
nemzeti-vallásos képviselő tette le voksát. A bizottság arab képviselői távol
maradtak a szavazástól.
Binjamin Netanjáhu miniszterelnök az első olvasat megszavazása után a
további olvasatok halasztását kérte, hogy változtatásokat javasoljon a törvény
megszövegezésén, koalíciós partnerei azonban keresztülvitték a procedúra
folytatását, a második és a harmadik olvasat elfogadtatását.
Az alkotmány, törvény és jogügyi bizottság ülése és a szavazás izgatott légkörben zajlott le, miután az
ultravallásos pártok – és az ortodox zsidó közösség általában – erősen ellenzik
a betérítés liberalizálásának a puszta gondolatát. Hangos szóváltásra is sor
került, amikor Mose Gafni, az Egyesült Tóra-zsidóság (Jáhádut háTorá párt) a
törvény mellett szavazók felé kiáltott: „Megbocsáthatatlan, amit ti csináltok!”
– mire a feminista, munkapárti Méráv Micháéli képviselőnő (a néhai Kasztner
Rezső unokája) így replikázott: „A zsidóság nem csak a vallásosoké, hanem a
zsidó népé!”
Az ultravallásos képviselők szerint a Bájit Jehudi vezetője, Naftali
Bennett a felelős, aki pártja koalíciós súlya révén vétójoggal élhetett volna.
„Ha ezt a törvényt, vagy ehhez hasonlót a Kneszet végül törvényerőre fogja
emelni, könnyebb lesz a belépés a zsidóságba,
mint bármilyen klubba” – hangoztatta kételyeit Mose Gafni.
Elázár Stern, aki a nemzeti-vallásosokra jellemző horgolt kipát visel és
tartalékos tábornok, a szavazás végén kijelentette: a nyertesek azok az új
olék lesznek, akik a jövőben méltó módon térhetnek be a zsidó vallásba, és a mi
gyerekeink, akik majd gond nélkül házasodhatnak velük, és a jövő nemzedéke
Izraelben és a diaszpórában.
*
Izraelben felmérések szerint 300 ezer körüli azoknak a száma, akik
semmilyen valláshoz nem tartoznak, miután felmenőik anyai ágon nem zsidók.
Döntő többségük az egykori Szovjetunióból származik: már az országban
születtek, katonai szolgálatot is teljesítettek, az ország és a nép részének
tudják magukat, ám a főrabbinátus nem ismeri el zsidó voltukat.
Sokuk szerint a betérést szándékosan nehezítik, és vannak, akik
kifejezetten megalázó hozzáállásról panaszkodnak. Több elesett katonát nem
temettek a hősi halottak parcellájába, mert nem számítanak zsidónak. ◙
hurrá, de van két elírás:
VálaszTörlés"...hanem minden zsidó népé" - minden helyett: az egész
"bármilyen klubba könnyebb lesz a belépés, mint a zsidóságba” - tán fordítva
nem fordítva, ezzel arra akart célozni, hogy ha ezt a számukra elfogadhatatlan törvényt megszavazzák, cserébe jócskán megnehezítik úgy általában a betérést az ortodoxok.
TörlésKöszönöm, több elírást is javítottam.
Törléspolitikusok hatarozzak meg a Tora torvenyeit !?
TörlésEn akar egyet is ertenek a dologgal, de egyet nem ertek, sot nagyon nem ertek.
TörlésMi a Kneszet termeszetesen donthet arrol, hogy ki es milyen feltetelek mellett
alijazhat. De mi koze van a Kneszetnek - es egyaltalan az allamnak ahhoz, a
zsido vallasba toteno halachikus beteresekhez, a halachikus feltetelekhez.
Holnaputan a Kneszet arrol is donthet, hogy a tejfolos diszopaprikas kaser?
Nyilvan tul konzervativ vagyok, de szerintem itt ut vissza hogy a az allami jog
es a vallasjog jopar kerdesben keveredik, nincs elvalasztva. Ha rajtam mulna,
akkor a rabbiknak nem lenne beleszolasa az allami torvenyekbe (pl.
allampolgarsagi jog, csaladi jog, stb.) es vice versa,az allamnak viszont semmi
beleszolasa nem lenne a halachikus, vallasjog torvenyekbe. Elofordulhatna tehat
akar az is, hogy az allam valakit zsido nemzetisegunek tekint, de a rabbinatus
nem tekinti zsidonak.
Ehhez termeszetesen alternativ modon be kellene vezetni a polgari
hazassagkotes es a hazassag polgari felbontasanak lehetoseget; aki akar,
hazasodhatna es valhatna rabbi elott, aki akar, az hazasodhatna allami anyakonyv-
vezeto es valhatna allami birosag elott. Allami temeto - ha nem tevedek - mar akad.
A tejfölös pörkölt nem kóser, Na jó, akkor maradok a (disznó)csülöknél, az olyan finom, hogy tuti kóser.
VálaszTörlésViccen kívül: Izrael lényege aligha néhány elavult higiéniai előírás.