Hanuka (Chánuká, חנוכה) ünnepe
a zsidó naptár szerinti kiszlév hó 25-én kezdődik, és nyolc napig
tart.
Az idén
december 16-án, kedd este gyújtottuk az első gyertyát.
Ezen az
ünnepen mi, kései utódok annak a győzelemnek állítunk emléket, amelyet a
Makkabeusok három évig tartó szabadságharc után arattak az akkori zsidó
államot, Judeát elfoglaló szíriai megszállók felett.
Az idegen
hatalom és helyi támogatóik változtatásokat akartak bevezetni a zsidó
vallásgyakorlatban. A harc a polgári időszámítás előtt 165-ben a Jeruzsálemi
Templom visszafoglalásával ért véget. A győzelemmel helyreállt a zsidó állam –
amelyet akkor Judeának hívtak – katonai és vallási szuverenitása. A
"chánuká" azt jelenti: "felavatás" és arra utal, hogy
őseink újra Isten oltalmába ajánlhatták a Templomot, amelyet a pogány bálványok
és praktikák beszennyeztek.
Hanukai
szokások:
Az ünnep
hétköznapjain nincs munkaszünet.
• A chánukijá
nyolckarú gyertyatartó. Külön helye van rajta a "szolgalángnak"
(ivritül sámás – שמש –,
a magyarországi és kelet-európai zsidók sámesz-nak nevezik). Napnyugta után
ezzel a sámesz-gyertyával gyújtjuk meg a lángokat. A gyújtás után a sámeszt –
égve – visszatesszük a helyére.
• Az égő
samesz-szolgagyertyát kézben tartva két áldást mondunk. Az első estén egy
harmadikat is, a Sehechejánu-t.
• Az első
estén egy lángot gyújtunk, azután minden este
eggyel többet. A nyolcadik estén az összes láng ég. Az új gyertyát mindig balról
tesszük hozzá a többihez, és jobbról balra haladva gyújtjuk meg.
• A chánukijá
lángját nem szabad profán (gyakorlati) célra – olvasásra, világításra,
cigarettagyújtásra stb. – használni: a sámás lángját szabad.
• A chánukijá
az ablak közelében kell meggyújtani, hogy kívülről látni lehessen, ezáltal
nyilvánosan hirdesse Chánuká csodáját (Pirszumé deniszá).
• Régen szokás
volt a gyerekeknek pénzt – magyar- és kelet-európai zsidóknál:
chanukageltet – és ajándékokat adni.
• Pénteken
este a chánukijá lángját a szombati gyertyáknál előbb kell meggyújtani, akkor
is, ha még nem ment le a Nap. Szombaton este – mint az idén – csak a hávdálá (a
Szombatnap elválasztása a hétköznapoktól) után gyújthatunk
lángot a chánukijában.
• Az
istentisztelet rendjébe Chanuka hetében beiktatjuk a Hálélt, valamint az Ál
hániszim hálaimát, amelyet a győzelmek és csodák emlékére mondunk. Utóbbit
csatoljuk az étkezés utáni hálaimához is.
• A
gyertyagyújtásnál mondott áldások:
1. Báruch átá,
Ádonáj, elohénu, melech háolám, áser kid’sánu bemicvotáv, vecivánu lehádlik nér
sel chánuká.
(Áldott vagy
Te, Örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki megszentelt bennünket
parancsolataival, és megparancsolta a Chanuka láng gyújtását.)
2. Báruch átá
Ádonáj elohénu, melech háolám, seászá niszim láávoténu bájámim háhém, bázmán
háze.
(Áldott vagy
Te, Örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki csodajeleket adott Őseinknek
azokban a napokban, ebben az időben.)
Csak az első
estén ezt az
áldást is mondjuk:
3. Báruch átá
Ádonáj elohénu, melech háolám, sehechiánu vekijmánu vehigiánu lázmán háze.
(Áldott vagy
Te, Örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki életben tartott bennünket, és
megadta megérnünk ezt a mostani időt.)
Chág urim
száméách – חג אורים שמח – Örömteli
Fények ünnepét!
Tudom, a magánhangzók módosulnak, így bennem így rögzült régen: "Báruch hábó melech há ólám sehehejánú vökijmónú vöhigijónú lizmán háze"...
VálaszTörlés