Az El Al izraeli
légitársaság 400-747 tipusú gépe csütörtökre virradó éjjel a londoni Heathrow
repülőtérről szállt fel a loddi Ben Gurion repülőtér irányába, fedélzetén 411
utassal és a személyzettel.
A felszállás után 20
perccel a gép 26 ezer láb (8 ezer méter) magaságban volt, amikor a jobb szárny
melletti egyik motorból szikrák törtek elő. A
motor az utasok legnagyobb rémületére perceken belül lángba borult.
A pilóta, az Izraeli Légierő tartalékos ezredese, Ilán Margalit
leoltotta a meghibásodott motort és visszafordult a reptérre. Heathrow megkapta
a jelentést: fél órán belül kényszerleszállásra kerül sor.
“A felszállás utáni percekben ütést éreztem a jobbszárny felől. A gép
kissé jobbra fordult. Nemsokára az egyik légikisasszony bejött a pilótafülkébe
és jelentette: ég a motor! Miután a lángoló motort kikapcsoltam,
vészhelyzet-üzenetet küldtem Heathrow-nak, majd az utasokkal hangszórón át
közöltem, hogy rendes leszállást hajtunk végre" –
elevenítette fel a történteket másnap a kapitány.
A légikísérők
felszólították az utasokat, hogy zárjanak be minden csomagtartót, mert
nemsokára kényszerleszállást hajtanak végre. Az utasokban, mondani sem kell,
rémületet keltett a jobbszárnyon lángoló motor látványa és az imént elhangzott
bejelentések. Az egyik utas eszméletét vesztette, a mögötte ülő orvos kezelésbe
vette.
A kitörő pániknak a veterán pilóta vette elejét. Miután a gép működését
a felmerült súlyos hiba lokalizálása után teljes irányítás alá vette, kilépett
a pilótafülkéből, és röviden elmagyarázta, mi történt és mire észül.
“A kapitány megjelenése hihetetlen hatással volt mindenkire.
Másodperceken belül helyreállt a nyugalom” – tanúsították az utasok egyhangúan.
Közben a repülőtéren
felkészültek a kényszerleszállást végrehajtó gép fogadására. A kijelölt
leszállópályán tűzoltó- és mentőautók tucatjai sorakoztak fel. Margalit
kapitány hibátlan, síma leszállást hajtott végre.
A veszély elhárult.
Ehhez képest apró kényelmetlenség, hogy Heathrow nem volt felkészülve a 411
utas fogadására, akik további 4 órát (!) töltöttek a gépben. A kapitány ekkor
sem hagyta el utasait: leszállt, autóbuszokat szerzett és csoportonként
eligazította őket ideiglenes szállásukra.
Mi okozta a hibát? A motorházba motorolaj hatolt be, az gyulladt be, nem
a gép üzemanyaga, a kerozin.
Eliézer Sakédi, az El Al
légitársaság vezérigazgatója köszönetet mondott Ilán Margalit pilótának, a
másodpilótának és a személyzetnek.
Több utas azonban nem csak
nekik tulajdonítja a végzetessé válható repülőút szerencsés kimenetelét. A gépen egy több ezer Bibliát tartalmazó csomag is utazott... ◙
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése