Több, mint harminc éve beszélnek, ígérnek, terveznek – de a héberül “Gus Dán”-nak nevezett Nagy Tel-Aviv közel hárommillió lakosa egy észszerű villamos- és metróhálózat helyett nap mint nap közlekedési dugókban álldogál, belélegzi a kipufogógázok bűzét, süketül a tülköléstől, a motorzajtól.
A héten – ki tudja, hányadszor – egy felelős ismét feldobta a nagy piros labdát, hogy mindenki figyeljen rá. Jiszráél Katz közlekedésügyi miniszter bejelentette: határozati javaslatot tesz a kormánynak a metróval kombinált gyorsvillamos megépítéséről.
A munka ugyan már évek óta megkezdődött, de költségvetési és bürokratikus okok miatt leállt. Katz miniszter egy építkezésen járva tette kijelentését, hozzátéve, hogy Nagy Tel-Aviv lakosságának a megváltása a dugókból és a krónikus közlekedési káosztól 50 milliárd sékelbe fog kerülni. Azt is hozzátette – talán Netanjáhu miniszterelnök és Steinitz pénzügyminiszter felé tett célzásként – hogy ezt az összeget még elő kell teremteni valahonnan.
Katz előrejelzése szerint amennyiben a kormány rábólint a javaslatra, a munkák 2013-ban folytatódhatnak, és 2017-re elkészülhet a mű.
A tervek szerint két villamosvonal épül.
◊
A tervek szerint két villamosvonal épül.
Az egyik vonal szerelvényei zöld színűre lesznek festve; az utasokat Bat Jam és Ramat Aviv (esetleg Herzlia) között szállítja, vagyis észak-déli irányban köti össze Nagy Tel-Aviv településeit és városnegyedeit.
A másik, hosszabb vonal szerelvényei piros színűek lesznek és a tengerpartról indulva nyugat-keleti irányban Ramat Gan és Bné Brák érintésével Petách Tikván érik el a végállomást.
Tel Aviv központjában mindkét vonal a föld alatt közlekedik, vagyis metróként érintik a fő csomópontokat.
Elsőként a piros vonal építéséhez fognak hozzá. A 22 kilométeres útvonalnak körülbelül a fele a föld alatt halad.
Az építkezések előreláthatólag igen nagy nehézségeket fognak okozni Tel-Aviv belvárosának a közlekedésében, ezért itt rekord gyorsasággal, fél év alatt tervezik befejezni.
Az építkezésért felelős Neta (Nötivéj Tnuá Ironit, azaz városi közlekedési vonalak) vállalat vezérigazgatója, Jicchák Zuchman legfőbb technikai nehézségként az építkezés kapcsán várható felfordulást említette, a bürokrácia szintjén pedig a tényt, hogy a munkálatokat nem egy, hanem hat önkormányzattal lesz kénytelen összehangolni. ◙
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése