Minden,
Karácsonyt ünneplő Olvasómnak kellemes, meghitt ünnepet kívánok – úgy, ahogyan
szíve és hagyományai sugallják.
Minálunk,
a budapesti szülői házban soha nem volt karácsonyfa. De volt szinte valamennyi
szomszédunknál. A két legközelebbi – nem
csak ajtó szerint, de szív szerint is – minden Szenteste áthívtak minket, hogy
együtt ünnepeljünk. Talán valamiféle együttérzés is volt benne: „szegény
zsidók ilyenkor nem ünnepelhetnek...”
Pészáchkor
mi viszonoztuk a karácsonyi bejglit a friss macesszal. (Ha karácsonyfa nem is,
de bejgli nálunk is volt.)
Persze,
hogy mi is tartottuk a zsidó ünnepeket, amelyeket a mi hagyományunk, a mi lelkiismeretünk
diktált. A négyemeletes terézvárosi ház olyan volt, mint egy falu: mindenki
ismert mindenkit, mindenki tudott minden szomszéd múltjáról mindent. Eltitkolt
származást, eltitkolt régi szerelmeket, eltitkolt családi szégyent, a Kádár-korszak
alatt nem hangsúlyozott régi dicsőséget.
Mondom,
nálunk, a lakásban nem volt karácsonyfa, de a Szófia utcai házban volt majdnem
mindenkinél. És volt az utcán, volt életem végéig hiányzó szülővárosomban, az
országban, Európában, a világon. Ahogy kimentünk az utcára, az ünnep hangulatában
mi is megmerültünk, mint ahogyan az arc
megmerül sok gyertya fényében. Hiszen a tereken, az üzletek kirakataiban, az
áruházakban, de még a Parlamentben is ott álltak az örökzöld fenyőfák, minden
vallási tanon felülemelkedve hirdetve, hogy az élet győzedelmeskedik, nem a
halál.
Sok
magyarországi zsidó családnál okozott ez az ünnep meghasonlást. Hol legyintéssel elintézett kisebbet,
hol testet-lelket betegítő nagyobbat. „A gyerekekért állítunk karácsonyfát” – indokolták az
apák az ötvenes-hatvanas-hetvenes években, mert az ő apjuk ugyan mást hagyományozott
rájuk, de ők maguk már nem tudták, vagy nem akarták valódi azonosságukat továbbadni.
Nem,
egyáltalán nem voltak ők gyenge emberek, de egy fontos tudást nem adtak
tovább, ami pedig az egészséges emberi psziché alapvető követelménye: tudd, ki
vagy.
Itt,
Izraelben több százezer orosz és más, zsidó házastárs, vagy egy-két zsidó
felmenő jogán izraeli állampolgársággal bíró izraeli él. Hangsúlyozom: izraeli.
Héberjük, az ország iránti szeretetük, ragaszkodásuk többnyire nem különbözik a zsidó
gyökerű polgártársaikétól.
Szenteste
pedig meghitt beszélgetés folyik férj és feleség, anya és gyereke között arról,
hogy miért is ragaszkodnak ehhez az estéhez, ehhez az ünnephez.
Csupán
hangulatról lenne szó?
A
vallásos zsidók, akiknek a Talmud bölcsessége mutatta az élet útján követendő irányt,
ezen az éjszakán nem tanultak Talmudot. Azért nem, hogy a tanulásuk által
kapott áldás nehogy „annak az embernek” tudassék be.
Ilyenkor
– és csak ilyenkor – meglett férfiaknak is megengedett volt a kártyajáték.
„Az
az ember” – nevét ki nem mondták volna.
Aki,
természetesen, nem ilyenkor, decemberben született. Hiszen az elmúlt héten
láthattuk, milyen kemény, havas tél köszönthet be decemberben, főleg a
jeruzsálemi hegyekben, amelynek délkeleti lejtőjén terül el Bét Lechem, a „Kenyér
háza”. Semmilyen pásztor nem legelteti
ilyentájt a nyáját.
„Az
az ember” nem 2013 évvel ezelőtt született, hanem valószínűleg hét évvel korábban.
Dionysius Exiguus római apát 525-ben elvégzett visszaszámítása
Jézus születésére mai vélekedés szerint téves volt.
Mondani se kell, saját népe, saját
országában soha nem hívta Jézusnak. Héber neve minden bizonnyal Jésua – ישוע – volt, ami „szabadítást”
vagy „szabadulást” jelent. A Iesus ennek görög változata, ezt vette át minden európai
nyelv.
Ma, ha Izraelben szóba kerül, inkább
„Jésu” – ישו – formában
említik. Ez is egy lehetséges változat, bár az ultraortodox zsidó felfogás ezt
a variánst a „Jimách smo vözichro” – töröltessék el neve
és emléke – átokformula rövidítésének tartják.
Történelmi tény, hogy Izrael népét
az ő nevében közösítették ki, üldözték és gyakran irtották is évszázadokon át.
A keresztény vallás egyik alaptétele
Jézus feltámadása és visszajövetele.
A zsidó vallás egyik alaptétele a
zsidó állam feltámadása.
Jézus visszajövetele mindeddig nem
következett be, Izrael feltámadása azonban bekövetkezett.
Igen sok – és egyre több –
keresztény úgy véli, hogy az előbbinek az utóbbi – előfeltétele. Vagyis Izrael
Állam 1948-ban történt felállítása Jézus „második látogatásának” az előjele.
Sok, merészen – talán túl merészen
– gondolkodó zsidó is felvetette a lehetőséget, hogy az őseredeti zsidó Messiás-hit
és a görögre fordított és pogány, római „istenemberré” változtatott „Chrüsztosz” héberre történő "visszafordítása" és visszavárása
között nincs ellentmondás, sőt...
A vita kemény és könyörtelen: nem
egy „Messiáshívő” zsidót – apáról-anyáról zsidót – kiutasítottak Izraelből e hite miatt, mivel az állampolgárok zsidó
vagy nemzsidó voltát az ortodox Rabbinátus határozza meg.
Az izraeli zsidó többség a történelem
legdrámaibb konfliktusának a magvához, lényegéhez, történelmi-teológiai
hátteréhez nem tud hozzászólni. Nem tudja, amit mond, hanem mondja, amit tud...
Ezen az estén, amikor a
nagyvilágban másfél milliárd ember ünnepel, intellektuális zsidó körökben újra fellángol
a vita a 2000 éves perről, amelynek ítélethirdetése az ismeretlen jövőben várható. ◙
Békés és örömteli napokat kívánok!
VálaszTörlésNekem tetszett Halmos László bejegyzése.
VálaszTörlésHalmos László, a Szófia u. 18-ban laktál?
VálaszTörlésMiriam
Are you in need of Urgent Loan Here no collateral required all problem regarding Loan is solve between a short period of time with a low interest rate of 2% and duration more than 20 years what are you waiting for apply now and solve your problem or start a business with Loan paying of various bills I think you have come to the right place just contact us We Are Here To Show You A Better Way To Financial Freedom !!!
VálaszTörlésContact Us At : abdullahibrahimlender@gmail.com
whatspp Number +918929490461
Mr Abdullah Ibrahim